Bouw aquaterrarium voor m'n marmers

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op september 30, 2009, 06:34:05 PM
een frame is het stevigst, zowel voor het gaas, als voor de tl-armatuur die eraan bevestigt moet worden. Als gaas kun je bijv. nylon gaas gebruiken. Dit roest niet en is vrij sterk

Wat voor frame bedoel je dan?

joost.v.wijk

desnoods maak je er een van houten latten. Aluminium kan natuurlijk ook, alleen de hoekprofielen hiervoor zijn heel erg aan de prijs. Op dit moment wordt er voor mij een aluminium stelling gemaakt (voor 2 100cm bakken). Deze kosten 260,- per stuk, dit zit hem voornamelijk in die hoeken. 


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op september 30, 2009, 07:39:01 PM
desnoods maak je er een van houten latten. Aluminium kan natuurlijk ook, alleen de hoekprofielen hiervoor zijn heel erg aan de prijs. Op dit moment wordt er voor mij een aluminium stelling gemaakt (voor 2 100cm bakken). Deze kosten 260,- per stuk, dit zit hem voornamelijk in die hoeken. 

Hout en aluminium heb ik ook al aan gedacht. Vraag me dan alleen af hoelang het duurt eer het hout krom trekt of het aluminium roest?

joost.v.wijk

ik denk dat het kromtrekken van hout nog wel meevalt, en aluminium roest maar een keer. Dit roest dus niet door, zoals ijzer.
Je kan natuurlijk ook kunststof strippen (wel van redelijke dikte) gebruiken, en het gaas bevestigen d.m.v. popnagels


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

Maar in principe is een open bak ook voldoende voor marmers hoor. Regelmatig een beetje sproeien. Vergeet niet dat marmers buiten het kweekseizoen (in het wild) ook op land zitten, en dat het klimaat ook vrij droog is, zomers


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Ja het is een bak die in de woonkamer komt, dus wil ik hem zo netjes mogelijk afwerken. Ook om die reden wil ik er een soort lichtkap op maken zodat de lamp en bedradingen niet zichtbaar zijn. Om zoveel mogelijk open lucht te krijgen, wil ik dus gebruik maken van een halve gaas bedekking. Heb tevens ook een pc ventilatortje liggen dat ik indien mogelijk wil aansluiten in de bak.

joost.v.wijk

ik vraag me af of dit allemaal wel nodig is. Ik heb zelf open bakken, met een rand van 5cm rondom, zodat de salamanders er niet uit kunnen klimmen. Boven de grootste bak (die solitair staat) hangt een t5 die verstelbaar is in hoogte. In de stellingen zijn ze aan de bovenplaat geschroeft. Dit is een nette afwerking.
M.i. haal je je teveel (overbodig) werk op je schouders


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Joost zou je eens een foto willen plaatsen van zo'n stelling aub?

joost.v.wijk

cker wel, maar ik had ondertussen al meer foto's klaar, maar ik krijg ze er op de een of andere manier niet meer op. Hoe klein ik de foto's ook maak, ze blijven ongeveer 1,5 Mb


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

mail ze me maar even joost, ik post ze voor je

joost.v.wijk

ik heb ze verstuurd naar je mail, Rob.

Foto's van de stelling heb ik niet, aangezien deze leeg staat ivm verbouwing, en komst van een nog een stelling


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Namens Joost

joost.v.wijk

bedankt Rob. Waarom krijg ik dit nou niet voor elkaar, tis me ook gelukt met de popei-foto's. Het verkleinen lukt gewoon niet (maar laten we dit niet verder bespreken: hoort niet echt in dit topic).

Als ik nieuwe foto's heb, en ik krijg het voor elkaar om ze hier neer te zetten zal ik het zeker niet laten


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

deze foto's zijn van enkele maanden terug trouwens. De bak is nu wat meer begroeid met javamos, waterpest is drastisch gesnoeid, en de stronken met javavaren zijn eruit gehaald. Tis nu  overzichtelijker, en een stuk mooier


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Ziet er op het eerste zicht inderdaad zeer netjes uit Joost. Zou je de bak eens willen fotograferen zodat de bovenkant goed zichtbaar is aub? De lamp, waar is die aan bevestigd?