Bouw aquaterrarium voor m'n marmers

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marielle

Dat ziet er echt super uit! Helaas heb ik niet zo'n grote bak...:(  :P

Steven DC

Bedankt Muriel, groot is niet nodig he als je apart water en apart land doet. Mijn dieren zullen ongeveer 9maanden in deze bak verblijven en in een curver op winterrust

Marielle

Dat is waar. 2 aparte bakken voor land en water van een meter voldoen prima. Maar als ik bedenk wat ik met een bak van 1.70 meter zou kunnen doen, dan wordt ik stiekem toch wel een beetje jalours :P

Steven DC

Citaat van: Marielle op september 01, 2009, 07:10:56 PM
Dat is waar. 2 aparte bakken voor land en water van een meter voldoen prima. Maar als ik bedenk wat ik met een bak van 1.70 meter zou kunnen doen, dan wordt ik stiekem toch wel een beetje jalours :P

M'n vrouwtje wilde maar 1 bak in de huiskamer, maar heeft niks over afmetingen gezegd... dus heb ik haar wens vervuld hé ;D

Steven DC

eerste laag tegellijm is aangebracht. Hier en daar zijn nog onbedekte stukken maar die worden nog wel aangevuld met de volgende lagen





Steven DC

De laatste laag tegellijm is aangebracht en heb op het onderwatergedeelte 2 lagen epoxy aangebracht. Heb ook epoxy gesmeerd op de waterval en op de bodem van het landgedeelte. Onder de humus ben ik van plan om hydrokorrels te leggen in een 'badje' met daarop een worteldoek. Op die manier hoop ik een vrij vochtige humuslaag te creëren. Op het droge gedeelte gaat nog een laagje tegellijm, gemengd met turf en mos, komen.

Eerste laag Epoxy:









2de Laag epoxy:












Ik zie het einde nabij komen  ;D

Rowan Willemsen

Ziet er erg goed uit!

Ben nu al weer jaloers terwijl ik net klaar ben met mijn bakken.

Steven DC

Bedankt Rowan! Zulke reacties geven me toch een aangenaam gevoel  :)

robkeulers

Aha! Dus jij geniet er van als andere mensen jaloers zijn?  ;D ;D ;D

Nee, even serieus... ziet er goed uit Steven, al vind ik eht nog wat lastig om volledig beplant voor me te zien. Ik wacht dus vol spanning tot het moment dat je bak klaar is. Hoe lang denk je zelf nog nodig te hebben?

Steven DC

hahaha  ;D

Ik heb geen idee hoe lang het nog gaat duren Rob. Ik kan er maar soms aan werken en daardoor duurt het dus veel langer. Ik hoop dat hij in januari in gebruik kan genomen worden. Het hele ontgiftingsproces duurt al bijna 2 maanden en dan moet ik hem nog laten rijpen. Hopelijk kan ik komende weken dus goed doorwerken!

StijnH

ziet er al goed uit!

ben ook wel benieuwd hoe het er uit gaat zien als het klaar is!!

gr. Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

naeff002

Ziet er mooi uit. Vind het wel groot, waardoor veel bewegings vrijheid verloren gaat.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

DannyS

Het bruine gedeelte zal onder water komen te staan neem ik aan. Het witte wordt dan de ondergrond. Je verliest dan alleen hoogte.

Steven DC

Ja klopt, het bruine gedeelte (epoxy hars) komt onder water. De witte bodem die u ziet, is een dun laagje piepschuim onder het glas. Waterhoogte zal ongeveer 25cm zijn... Intussen heb ik op het rotsgedeelte de laag tegellijm gemengd met turf en gemalen mos aangebracht. Het oogt al natuurlijker dan dat grijze! Zal een van de dagen een foto maken, maar ga het eerst wat laten drogen zodat er niet teveel gezichtbedrog ontstaat...

Ik zou graag een "lampenkap" maken die aan de achterste zijde dicht is (met TL lamp onder bevestigd) en de voorste zijde open met muggengaas (om de vochtigheid laag te houden). Weet alleen niet goed welk materiaal ik kan gebruiken als kader zodat het stevig genoeg is om de lamp te houden, maar toch niet krom trekt van het vocht! Het zou met scharnieren zijn, zodat ik het gedeelte met gaas kan openen. Alle ideeën of ervaring zijn dus zeer welkom.

Groetjes,

Steven

joost.v.wijk

een frame is het stevigst, zowel voor het gaas, als voor de tl-armatuur die eraan bevestigt moet worden. Als gaas kun je bijv. nylon gaas gebruiken. Dit roest niet en is vrij sterk


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis