beplanting

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

max van den berg

Citaat van: Coen Deurloo op maart 30, 2007, 09:52:14 AM
Pas op met de voedingsbodem, hier kunnen giftige stoffen inzitten. Ik weet niet hoe het zit met de voedingsbodem voor jou soorten, maar voorzichtigheid is gepast.

Ik heb nog en zak Aqua-Colisa total aquarium / terrarium base staan.
Een soort klei in grint vorm. supper spul!

Denk dat ik de lelie in een bloempot zet met eerst een blokje turf daar over wat Aqua-Colisa.
Daarna wat grind met Aqua-Colisa gemengt wat de laag wordt voor de lelie(-wortels) en dan nog wat gewoon grind als afdekking.

Ben benieuwed of ik volgende week ook nog waternavel tegen kom bij de Intratuin / Hornbach / Baars.
(Als ik ga kijken voor 2 lelies)

max van den berg

#16
Weet niet of dit een beetje off toppic gaat?:

Maar heb van middag een Nymphaea tuberosa var. maxima gehaald.
Zat van het weekend er nog is even over na te denken.
Maar als de lelie op min. 30 gezet moet worden en hij komt ook nog in een pot of mand dan moet er de hoogte daarvan van de totaal hoogt van het waternivo af.

Wat inhoud dat ie nu op z'n 20 cm diep staat in me bak...

Heb ook maar een pot gebruikt in plaats van de voor geschreven mand...
Dit in verband met de soort kleibodem die ie nodig had. dan geeft het niet zo af aan het water.

Ik ben benieuwed hij staat er nu net in. Het water ziet er goed uit.
Denk dat afwachten en en fototje schieten zo het enige is wat ik nog kan doen.

Citaat van: Coen Deurloo op maart 22, 2007, 10:09:01 PM
Precies gewone waternavel word gewoon verkocht in tuincentra.
Ind ik was vanmiddag bij het tuincentrum en ze hadden hem gewoon staan.

Update: foto

Roy

Hey Max,

Ik was gister even bij Intratuin om wat drijfplanten te kopen, ik heb even staan kijken bij de normale vijverplanten en natuurlijk bij de lelie's. Ik ga het weekend 2 nieuwe bakken maken. Ik ga ook eens kijken om een waterlelie in 1 van de bakke te doen, een kleine soort.

Ik zal er het weekend foto's van maken, ik wil wel veel schors en mossen in doen op het droge.

Foto's komen dus nog

max van den berg

Ben benieuwed!! hou ons maar op de hoogte, ben altijd dool op foto's.

De Nymphaea tuberosa var. maxima lelie groeit als een gek. hij staat er nu 2 dagen in en hij heeft al 2 nieuwe bladeren. (het lijkt wel onkruid zo snel ie groeit, net als me mosselplanten).

Ja de wortels van lelies staan in de klei, ik heb gewoon alles in een bloempot gezet.
Wel had ik ff en platte steen voor het gat in de bodem gedaan daar over wat grind en wat voedingsbodem.
voor de rest de kluit klei er boven op en wat afdekken met wat grind....
lijkt goed te gaan...

Roy

#19
Citaat van: Kevin Immers op maart 30, 2007, 05:42:37 PM
Maar weet iemand nog een adresje waar ik eventueel waternavel kan halen of eventueel als ik weer is bij iemand langskom het bij diegene kan ophalen kan het hier nergens vinden op het moment namelijk.


@ Kevin
waternavel kun je kopen bij Intratuin in Pijnacker dat is redelijk in de buurt bij jou. Ik wil het ook gaan kopen.

@ Max
Nymphaea tuberosa var. maxima heb je die gewoon bij het tuincentrum gekocht? Hoop dat ze ook mooie bloemen gaan geven.

Foto's van mijn nieuwe tijdelijke bakken zal ik na het weekend posten  ;D
Ga in deze bakken veel doen met mos en kienhout.

Coen Deurloo

De waternavel die ik heb gekocht, doet het ontzettend goed. Ik heb al flinke uitgroei en de stengels groeien snel naar het licht.

max van den berg

Citaat van: Roy van der Stad op april 06, 2007, 09:36:30 AM
@ Max
Nymphaea tuberosa var. maxima heb je die gewoon bij het tuincentrum gekocht? Hoop dat ze ook mooie bloemen gaan geven.

Ja ze hadden best wat keus, geloof 5 a 6 soorten.
En een bloem zou wel mooi zijn  ;D

Roy

Ik heb het weekend twee bakken gemaakt (foto's zal ik nog posten) het zijn twee bakken voor de meer landbewonende salamanders. Ik heb gekozen voor een ondergrond van bosgrond, schors en veel mossen daaroverheen. In heb in beide bakken maar een klein gedeelte water gemaakt(ene bak wat meer als de ander), voor de beplanting heb ik gekozen voor een aantal plantjes uit de tuin (duitsland) o.a.:

Bak 1:
Varens
Maagdenpalm
Mossen

Bak 2:
Hedra
Mossen
plus nog twee kleine plantjes naam onbekend

Ook wat hout.

De bakken zijn heel verschillend, nu nog de ideeale salamander hiervoor vinden. Foto's komen er aan.

Ciao Roy

Coen Deurloo

Erg verstandig dat je eerst de bak maakt Roy! Nu maar hopen dat je een goede salamandersoort hiervoor vindt.

Pamela

. Foto's komen er aan.

Snel fotograferen dus. Ben heel benieuwd. Ook nieuwsgierig wat voor dieren je erin gaat doen.
gr. Pamela


Coen Deurloo

Heb je al een idee over welke soort je wil houden?

Roy

Nee eigelijk nog niet, ik wil voor het welzijn van de dieren eerst maar eens goed kijken welke soort zich het meeste thuis voelt. Tevens zit als waterpest in het watergedeelte.

Tips zijn natuurlijk altijd welkom, de bakken zijn niet zo groot en eigelijk meer als tijdelijk bak, tot dat ik meer ruimte heb.
lengte ongeveer 50 a 60 cm.

Groeten Roy

Roy

Is er iemand die een iedee heeft wat voor soort te gaan houden in deze bak, de andere bak is met varens en de rest van de boden bestaat uit mossen.

Alvast bedankt groeten Roy

Coen Deurloo

Aangezien je in duitsland woont, zou ik voor een vuursalamander soort gaan, maar dan wel een juveniel, anders is het een beetje krap (je geeft al aan dat je later een grotere bak neemt).

Roy

Klopt het zijn nu infeite 2 tijdelijke bakken tot er meer ruimte vrijkomt voor grotere bakken. Ik zou er al wel in beite bakken 2 verschillende soorten willen hebben. Mocht iemand iets te koop hebben dan hoor ik het graag natuurlijk.

Na mijn definitieve verhuizing kan ik gelukkig een aantal grote bakken gaan maken ruimte zat dan, ik verheug me er nu al op. Ook ga ik de tuin zo maken dat salamanders en natuurlijk ook ander dieren zich hier thuis voelen.

Betreffende de beplanting, voor het landgedeelte mits daar de ruimte voor is, zijn varens ook zeer mooie planten, echter ze houden wel van een wat schaduwrijke plek en vochtig, de varens die ik in mijn tijdelijke bakken heb staan groeien als een gek, het zijn zeer mooie planten. Tevens voor het land gedeelte is Maagdenpalm heel mooi, groeit ook goed, geeft mooie blauw paarse bloemen en houd van schaduw en een toch wel vochtige grond. Ik zou zeggen probeer het is, neem wanneer dit kan een ondergrond van bosgrond. Let wel het is verboden om in Nederland stekjes van bijv Maagdenpalm mee te nemen aan gezien het tegenwoordig beschermd is, het is wel gewoon te koop bij het tuincentrum. Kweek het gewoon in de tuin en gebruik daarvan stekjes  :)

Ciao Roy