Kweekpoging Tylototriton shanjing 2009

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

petro pees

Bij de uiteindelijke telling kom ik uit op een dikke 60! ;D
Waarvan 40 dieren en zo'n 20 eieren nog te gaan.
Petro
Tylototriton Shanjing

petro pees

#46
De laatste eieren zijn vandaag uitgekomen,ik heb nu bij elkaar zo'n 65 larven.
Het mos wat ik uitgezocht had en voor alle zekerheid had weggezet, met een laagje water  bevatte toch nog twee larven.
De larven die het eerst uitkwamen waren kleiner dan diegeen van gister/vandaag.De eerste hadden een duidelijk zichtbare dooierzak en lagen de eerste(ong.5) dagen stil op de bodem van hun bak.Toen begonnen ze pas met bewegen en eten.
De laatste larven waren gelijk aan het bewegen en hadden nagenoeg geen dooierzak meer,zijn vandaag ook gelijk gaan eten.Laatste larven zijn net zo groot als de larven die al eerder geboren zijn.
De eerste eten nu ook tubifex en zijn wel steviger(ronder),ook kan je op hun lijf al de spikkels goed zien.
Alle eitjes zijn in een tijdspanne van 9 dagen gelegt.
Petro.
Tylototriton Shanjing

naeff002

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

petro pees

#48
Gister bij Alex geweest het aantal dieren/eieren wat ik nu heb is de 100 gepasseert,wat dus ook
inhoudt dat zijn dieren tot de dag van gister nog steeds aan de leg zijn!!!!(het is toch al Augustus)
Om met zijn woorden te spreken;het ziet er naar uit dat dit nog een beter jaar gaat worden dan vorig jaar voor de T.shanjing in Nederland.(ondanks alles)
Bij gebrek aan mos om hun eieren in af te zetten hebben is er een stuk schors gebruikt wat bij de waterkant lag.Het is een wonder hoe ze de eitjes in de nauwste gangetjes weten te wurmen/proppen.





Wordt vervolgt!
Tylototriton Shanjing

DannyS

Het is echt een waardeloos Tylototriton jaar geworden ja :D

petro pees

#50
Zo,n 9 tal nesten en een hoop tegenslag verder heb ik nog een aantal eitjes die moeten uitkomen,aankomende week of zo.(September!!!!)
Van de eerste nesten die grootdeels verloren gingen heb ik er grappig genoeg 3 weten de redden,wel elk van een verschillend nest.Terwijl er dus nog twee vrolijk rondzwemmen was de derde vanmorgen vroeg klaar voor het land!



Aangezien ik door het hebben van een groot aantal dieren chronisch plaatsgebrek heb,heb ik hem/haar bij mijn groep kleinste juvenielen geplaatst van 2008;



Waar hij/zij al gelijk het waterbakje uitging om zich bij de anderen te voegen;



Petro

Als aanvulling;Het vandaag gemorfde diertje is nabij de 6.5 cm!En daarmee enkele mm groter dan het kleinste juvenieltje van vorig jaar nu is.
En Rob je ziet hier ook weer duidelijk de kieuwresten net als vorig jaar.
Tylototriton Shanjing

naeff002

Wat een mooie diertjes. Kan er prima bij inderdaad. Bijna net zo groot.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

DannyS

Schattige morph is dat. De kieuwresten zijn goed te zien op de eerte foto.
Waren de dieren van vorig jaar klein gemorphed, of zijn ze niet zoveel gegroeid?

petro pees

Buiten dat ze heel langzaam groeien,zijn dit de diertjes die (inderdaad)klein waren tijdens het morfen.
Ik heb er ook dieren bij van om en nabij de 10 cm,die waren al 6cm met het morfen.
Petro.
Citaat van: Danny Stammers op september 03, 2009, 07:36:14 AM
Schattige morph is dat. De kieuwresten zijn goed te zien op de eerte foto.
Waren de dieren van vorig jaar klein gemorphed, of zijn ze niet zoveel gegroeid?
Tylototriton Shanjing

StijnH

#54
Helaas, kan de foto's niet zien :( :(

Edit: nu wel, mooie foto's! :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

petro pees

#55
Eindelijk de laatste eieren komen uit,op het moment van plaatsen zijn er al 6.



Dichterbij;

Petro
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Ziet er goed uit hoor. Laten we hopen dat het dit jaar goed blijft.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

#57
Ben benieuwd hoe de late eieren het gaan doen als het straks kouder wordt. Misschien morphen de larven dan nog groter.
Let er wel op dat je net uitgekomen larven op minimaal 20 graden moet houden.
En petro als je er zo veel hebt moet je misschien wat risico spreiden. Want teveel bijelkaar geeft toch altijd kleinere morphs die moeilijker op te kweken zijn. Was gisteren bij AD, de morphs van vorig jaar die ik tot 7cm a 8 cm had opgekweekt en daarna naar ad zijn gegaan zijn nu de 10cm gepasseerd. Ik denk dat deze speciale lichting dieren de basis moet worden voor toekomstige kweekgroepen. Al bleek in het verleden vaak dat het moeilijk was F1 tot nakweek te krijgen bij shanjing. Toch zijn de dieren van alex volgens mij een makkelijk te kweken lichting. Alhoewel ze in zijn schuur wel optimale omstandigheden hebben. Ben benieuwd of de nakweek als die groot is ook zo makkelijk kweekt. Ik ga ervan uit dat de nakweek 3 jaar oud moet zijn om te kweken.
Ik kan bij dieren vanaf 9cm al heel goed het geslacht zien. Je ziet hetzelfde (cloaca http://www.salamanders.nl/forum/index.php?topic=2067.0   als wat ik vorig jaar bij kweichowensis zag (zie de foto's daarvan) Ad heeft 3 mannen en 2 vrouwen. De mannen zijn de grotere dieren. Ook hebben ze een wat smallere kop.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Het is mij ook opgevallen dat mijn mannelijke kweichowensis groter en forser zijn dan de dames.

Jari B

Bij mij lukt het geslachtsbepalen niet echt. :-\