Kweekpoging Tylototriton shanjing 2009

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

Hij gaat ze niet alleen opkweken ;) ;)

Joey Immers

zijn er al veel mensen op de lijst die je jongen gereserveerd hebben of ga je ze gewoon op de beurs verkopen ?

Joey immers.

hypselotriton orientalis

alibombali

Goed en slecht nieuws....door de hitte zijn een aantal eitjes gekookt en zijn er een flink aantal larven gesneuveld.... :'( :-\ :-[
Het goede en bizondere is dat er momenteel een dame volledig ontwikkelde eitjes aan het leggen is... :D ;D :o

Joey Immers

dat is inderdaad bijzonder zo dat niet te maken hebben met de hitte ??
Joey immers.

hypselotriton orientalis

StijnH

Dat heb ik nog nooit gehoord ??? maar ik denk niet dat het te maken heeft met het warme weer.. hoeveel eitjes waren het ongeveer??
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

petro pees

#35
1.Er zijn dit jaar(voor zover bij mij bekent)alleen door de dieren van Alex een hoop eieren gelegt.
Evenzo zijn er heel veel eieren ook verloren gegaan.  :'(
Hoe en wat zal ik zeker nog berichten.

2.Voor nu wil ik aangeven dat er ook een aantal eieren zijn die het tot nog toe gered hebben,hetzij als larf zijnde of als nog niet uitgekomen ei.  ::)
Het lijkt erop dat er 6 á 7 legsels zijn geweest waarvan er toch nog enige 10 tallen over zijn,waarover ik zeker nog zal berichten.  :D
Petro.
Tylototriton Shanjing

DannyS

Toch mooi dat er nog nakweek is dit jaar!
Enkele tientallen larven is volgens mij niet eens zo slecht. Uiteraard had het beter gekund, maar dat zat er blijkbaar dit jaar gewoon niet in.
Bedankt voor de update.

petro pees

Wat betreft hetgeen is verloren gegaan;
We spreken hier over eieren(schimmel)en larven("onbekende oorzaak")Het gaat om een
getal van rondt de 250.En dat is veel en dan niet bij één persoon,maar bij vier personen!
Vooral wat de eieren betreft heeft dit hoogstwaarschijnlijk te maken gehad met temp. in
combinatie van luchttoevoer(zuurstof oftewel het gebrek eraan).

-Bij Do is nu nog een kleine groep overlevenden(larven).Een zevental en ook
-bij Jari bevinden zich overlevenden(ook larven)zo,n 20 á 25 stuks.
-Bij Alex zijn bevinden zich ook nog larvjes,ik meen een stuk of vijf.
-En bij mij zijn er eieren en larven nog in leven,zo'n 40 á 45 stuks.het geheel
komt tot nog toe op zo'n 80 eieren en larven.
Wat gezien de problemen dit jaar toch een mooi getal is,er kan nog van alles gebeuren
maar daar ga ik niet van uit.
Tylototriton Shanjing

Jari B

Toch wel een redelijk aantal allemaal bij elkaar voor een slecht jaar met veel tegenslagen.

petro pees

Degeen die over zijn  bij mij gaan tot nog toe goed.Een enkel niet ontwikkelend ei hier en daar weggehaalt,voordat de schimmel weer toe kon slaan.
Verscheidene malen per dag besproei ik de eieren met gekookt(en afgekoelt) water,en waai ik over de eieren voor toevoer van"verse" lucht.
Ik gebruik dezelfde opzet als vorig jaar:een dekseltje met daarop kletsnat keukenpapier waar de eieren op liggen.Het geheel op een waterlaag van zo'n 5 cm alwaar de larven terecht kunnen na het uitkomen.
De eieren komen gestaag uit.(elke dag een paar.)
De opzet:


Het eilandje met de eitjes:
Tylototriton Shanjing

Hugo

Dat pak je grondig aan, gekookt water, verse luchttoevoer...etc.
Simpele maar toch slimme opzet, bedankt voor de pics!
Succes met de verdere opkweek,...

Jari B

#41
Hoe vaak maak jij het water schoon?
En komt er bij jou geen olielaagje op?
Bij mij komt best snel zo'n laagje op het water.

naeff002

Ziet er netjes uit, hoeveel verwacht je nog dat er uitkomen.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

petro pees

#43
Er zijn nog meer dan 30 eitjes en heb geen redenen dat ze niet uit zullen komen.

Citaat van: naeff002 op juli 31, 2009, 11:22:16 PM
Ziet er netjes uit, hoeveel verwacht je nog dat er uitkomen.

En Jari,
Dat "olielaagje" waar jij het over hebt ontkom je bijna niet aan,het is ook erg dun en de larven komen er makkelijk doorheen.(indien nodig)
Als ik (alleen wanneer echt nodig!!!)de hele bak verschoon,duw ik de planten diep onder water in een emmer.En dan giet ik het water af zonder dat de planten eerst met het oppervlak in aanraking komen.
(dan blijven er geen vetresten aan zitten.)
Als het heel erg is laat ik er een paar lagen keukenpapier op zakken en laat die volzuigen voor ik ze weer weghaal,dan is het "olielaagje"zo goed als weg.
Verschonen van het water doe ik in gedeeltes(even meer dan de helft)en als ik denk dat het nodig is.
Dat doe ik op gevoel,het zal vaker moeten als er meerdere larven in één bak zitten.
Hou er rekening mee dat het water zuurstofrijk is door veel beplanting en met het feit dat de larven niet zo gek zijn op steeds schoon water.
Ik heb er voor de rest een behoorlijk aantal rode slakken in,die wel veel uitwerpselen produceren maar zeker ten goede komen aan de waterkwaliteit.
Petro
Tylototriton Shanjing

petro pees

#44
Ik heb geprobeert een foto van de ontwikkelde eitjes te maken,van de 28 stuks was dit de beste.

Tylototriton Shanjing