Cynops chenggonensis

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Harry

En wat er ook geschreven wordt over de status van het bestaan van deze soort! Over een ding zijn petro en ik (en Paul) het eens. Alleen als je de dieren hebt gehad, zie je duidelijk dat ze heeel anders zijn dan cyanurus cyanurus en cyanurus yunnanensis.

succes en kweek vooral veel mannen!!!
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

petro pees

#31
Vandaag het eerste ei in groep twee gevonden! :D
Petro
Tylototriton Shanjing

Hugo

Goed bezig, heer Pees!  8) ;D

petro pees

Het is hier een daverend succes,alle eitjes blijken gewoon bevrucht(tot nog toe)
De eerste staan op uitkomen,mensen die eventueel intresse hebben alleen via P.B.
Petro
Tylototriton Shanjing

robkeulers

#34
Ik vind het wel belangrijk om nogmaals te vermelden, dat de dieren die je hebt niet met zekerheid chenggongenisis zijn.
Deze dieren komen van een Aziatische dierenhandelaar die met grote waarschijnlijkheid gewoon een groep op elkaar gelijkende dieren heeft bestempeld als chenggongensis, maar of dit echt chenggongensis is, is nog steeds twijfelachtig.
Op het moment dat eitjes of dieren verspreid worden moet je dit er wel uitdrukkelijk bij vermelden. Op het moment wordt de naam chenggongensis zo ingeburgerd omdat we de dieren continue zo noemen dat we straks niet meer weten welke dieren het nou eigenlijk zijn.

Er is nog teveel onduidelijkheid over deze dieren om ze met zekerheid chenggongensis te noemen. zie ook dit topic (klikkerdeklik!)
De waarschuwing die ik geef is ook te vinden op de wetenschappelijk onderbouwde website van Max Sparreboom (klikkerdeklik!) en de discussies op [url=http://www.caudata.org]www.caudata.org (klikkerdeklik!)[/url]

DannyS

Het laten doen van een DNA test is denk ik 'wat' duur.. maar zal wel zekerheid bieden.

Ik vind het goed dat je de waarschuwing geeft, anders kan het eventueel voor problemen zorgen.

Het blijft natuurlijk erg leuk dan Petro ermee aan het kweken is.

joost.v.wijk

Het testen van hun DNA heeft ook alleen zin, als er dieren met vindplaats zijn, waar ook DNA testen mee gedaan zijn.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

#37
Als er verwarring is of het chenggongensis is of cyanurus (toch?) dan kan zo'n test in ieder geval uitsluitsel geven of hiet niet gewoon een lichte kleurenvariant is.

Het is dan misschien handig of ze 'Cynops cyanurus-chenggongensis Harry-kweek' te noemen ofzo.. In de topics op caudata.org wordt ook geadviseerd om de lijnen gescheiden te houden, om zo eventueel hybridisering te voorkomen.

robkeulers

Het zijn dieren die bij een handelaar vandaan komen waar ze waarschijnlijk al op uiterlijk gesorteerd zijn. Genetisch gezien zal het dan toch al geen zuivere vorm zijn.

Maar goed, dat betekent niet dat je niet heel veel plezier aan deze dieren kunt hebben! Er moet alleen in het achterhoofd worden gehouden dat het waarschijnlijk geen chenggongensis in de zin van het woord is.

Ik vind het top van Petro dat hij de dieren die uit één levering kwamen weer bij elkaar gezocht heeft, en er nu weer mee kweekt, dat mag zeker niet ondersneeuwen.

petro pees

yep!
Hoe het ook zit met deze dieren,zijzelf trekken zich nergens wat van aan en doen gewoon hun ding.
19 maart heb ik een aantal eitjes verzameld voor Hugo en Joost ,die ik aan hun heb overgedaan op de ledenvergadering.
Tijdens het vangen zwommen er al een tweetal larfjes in de ouderbak.Vanwege hun snelheid en de dichte beplanting in de bak heb ik ze daar ook in gelaten.
Gister en vandaag zijn er ook een tiental eieren uitgekomen die ik al apart had. :D
Word vervolgt.
Tylototriton Shanjing

Roy van Grunsven

De juiste naam is eigenlijk Cynops cf. chenggonensis.

Dit betekent het is een Cynops en hij lijkt op chenggonensis. cf wordt algemeen gebruikt voor dit soort gevallen waar de determinatie onzeker is.

Cynops aff. chenggonensis (affine betekent lijkt op) is hier niet van toepassing want dat betekent: dit is een Cynops die op chenggonensis lijkt maar het niet is.

robkeulers

Da's een goede benaming om in dit geval te gebruiken Roy, thanks!

Cynops cf. chenggongensis dus.

joost.v.wijk

Hier een paar fotootjes van de John Doe onder de salamanders. De larven zijn grotendeels wit, bij het uitkomen. Na enkele dagen zie je duidelijk bruine lijnen. Totaal anders dan bij andere Cynops soorten. Helaas heb ik nog niet gekweekt met cyanurus. Hoe die larven er uit zien, weet ik niet. Vergelijken hiermee is dus (nog) niet mogelijk.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jef Janssens


StijnH

Het lijken net Triturus/Lissotriton larven, geheel tegenovergesteld van andere Cynops larven zover ik weet.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus