Morfende paramesotriton!!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique

Tot nu toe gaan de paramesotritons prima. De wat grotere hebben een flinke groeispurt gehad door de regenwormen en gaan richting de 9 cm. Regelmatig wordt er verveld wat er grappig uitziet, alsof ze een te krap hemdje uittrekken. Het duurt nog een tijd totdat ze volwassen zijn.
Ik hoop dat ze zoals nu langzaam en gestaag doorgroeien tot de volgende kritieke fase: terug naar het water! Nog een lange weg te gaan.... Ik hoorde vandaag dat de ouderdieren weer aan het eieren leggen zijn. Op een andere tijd dus dan verleden jaar maar dat heeft alles met de temp en de locatie te maken. (verleden jaar huiskamer bij mij en nu in de niet verwarmde schuur van de eigenaar) Mijn verkochte paramesotritons gaan ook prima, vind ik toch leuk om te weten!
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

joost.v.wijk

hoeveel heb je er zelf gehouden van dat legsel bij jou?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Monique

Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Aquaterrarium weer opnieuw ingericht en schoongemaakt. Bij de diertjes worden wel de verschillen groter. Er zijn een stel die wat achterblijven in groei en het lijkt of de grootsten (9-10 cm) sneller gaan groeien. Ik moet echt de hoeveelheid tubifex gaan opvoeren en de regenwormen gaan er ook goed in. Wat grappig is, is dat de laatst gemorfde larf en dus de kleinste, het meest fanatiek is met eten. Misschien moet ik wat kleineren apart gaan zetten. De kleinste komt (instinctief) al niet in de buurt van de groteren. Ze liggen nog steeds overdag in een grote kluwen op elkaar onder een kokosnoot en een stuk kurkschors. Ik vraag mij af of de groteren nu ook het water binnenkort gaan opzoeken. Normaal dacht ik tussen de twee en drie jaar.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

De kleinere paramesotritons zitten nu apart. Enkele zijn lichter van kleur en sommigen vind ik echt wat mager. Afwachten maar of dit de zwakkere broeders zijn. Ik hou ze wat extra in de gaten en voer ze bij.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Nou het is duidelijk waarom deze achterblijven, ze eten niet. Helemaal niet zelfs. De tubifex ligt er nog onaangeraakt. Het zou nu nog kunnen dat ze aan de curver moeten wennen maar ik vrees dat dit de eerste afvallers gaan worden. Morgen even kijken voor muggenlarven maar daar is moeilijk aan te komen.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Jari B

Je kunt ook proberen of ze kleine krekels eten, dat is makkelijk aan te komen voer en het word over het algemeen goed gegeten.

Monique

#82
Jari, dank je,  ik heb al eens geprobeerd of ze krekels eten maar ben ermee gestopt. Net als fruitvliegjes. Ze weigeren om iets insectachtigs te eten. Maar je brengt mij wel op een idee erwtenluis kan ik wel eens proberen, dat zijn volgens mij niet van die snelle dieren.

Mijn para's eten normaal gesproken alleen iets wat op een worm lijkt  ;D . Tubifex, muggenlarven of een kleine regenworm. Ik denk dat er iets is met deze diertjes, misschien was de conditie in de bak niet goed. ik ga het eens proberen met phoenix wormpjes als ik die kan bestellen.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

robkeulers

Het is vaak ook een kwestie van wennen. Ik lees regelmatig "mijn dieren lusten ... niet". Als je het maar een tijdje vol houdt vreten ze meestal eigenlijk wel alles (op de echte mestpiertjes na, die worden door sommige soorten stelselmatig geweigerd).

Kwestie van de lange adem!

Monique

Rob, de fruitvliegjes heb ik maanden en maanden volgehouden en toen ben ik ermee genokt ;D Ik denk dat de kleinste maat krekels ook nog te groot is voor de apart gezette para's. Deze zijn nog erg klein.

Maar ga nu de erwtenluis proberen en de phoenix. Het probleem is dat de overige para's wel eten maar deze die ik apart gezet heb zijn gestopt met eten, gewoon helemaal. :o
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

StijnH

Misschien springstaartjes? of zijn die al te klein? enchientreén misschien?
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Monique

Zo de binnengekomen erwtenluis staat in de curver met de niet etende para's. De hoeveelheid luis valt mij wat tegen. Hoop dat ze nog wat doorkweken, ga in ieder geval zelf een kweek proberen op te zetten.
Verder nog kleine phoenix wormen en tubifex. Maar tot nu toe geen toehappende para's.

De para's uit de grote bak eten de phoenix wormen goed. Moeten er even aan wennen. De pincet word zowat doormidden gehapt, de worm één keer uitgespuugd en dan verslonden ;D.

Zelf heb ik een vermoeden wat er aan de hand is met de niet etende para's. De para's groeiden goed en poepen dus ook erg goed ;D. Ik denk dat het zelfreinigend vermogen van de bak te klein is geworden en dat het evenwicht is verstoord. Het is wel opvallend dat het de lichter gekleurde dieren zijn.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

De meest grote paramesotritons eten nu ook fruitvliegjes en buffalowormen. De sterksten en de grootsten gaan erg goed, ik moet zelfs opletten dat ze niet te dik worden. De erwtenluis staat op kweek.

De apart gezette paramesotritons eten nog steeds zeer slecht alhoewel er wel gegeten was van de buffalos. Ik vind erg weinig ontlasting terug dus vrees dat deze 9 stuks het niet gaan halen.  :(  Ik heb er weer fruitvliegjes bijgedaan. Ik had een bakje grote fruitvliegjes wat extreem doorkweekte, mijn hele huis zit nu onder de vliegjes  ;D.
De krekels waren erg klein en hebben nu een soort fruitvoer in cupjes om door te kweken. De buffalos krijgen kattenbrok en calcium. Ik hoop zo wat hoogwaardiger voer te krijgen.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Steven DC

Heb je al fruitvlieglarfjes geprobeerd? Klein schaaltje met wat van die pap en de wormpjes kunnen er dan uitgehapt worden.

petro pees

De weinig of niet etende apart zetten is mischien toch niet zo,n goed idee.
Als ze in een groep zitten die wel goed eet,zijn ze vaak sneller geneigt dat
voorbeeld te volgen.
Petro
Tylototriton Shanjing