Morfende paramesotriton!!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rowan Willemsen

Slecht nieuws...
Eergisteren een beschimmelde larf uit het water gehaald maar verder leek het goed te gaan.
Gisteren niet echt kunnen focussen op de larven,maar net aan het kijken... Zijn ze allemaal dood!
Allemaal beschimmeld!
Wel mooi vervelend want het ging zo goed! Misschien wel te goed...
Overigens had ik gemorfde en larven appart zitten dus de reeds 21 gemorfde leven nog wel.
Alleen de larven die nog niet gemorfd zijn en in het water zaten zijn dood.
Flink balen, maar zou niet weten waar het aan ligt...

Robkeulers

Als ze allemaal dood zijn ligt dat vaak aan de watertemperatuur of het water is "om" door vervuiling. Had je veel gevoerd van tevoren?

Wat een vervelend nieuws trouwens.... gelukkig heb je al een hele rits morphjes en heeft momo er ook nog een bende.

Rowan Willemsen

Nee, dat is het aparte eraan, ik heb dat wel in de gaten altijd.
Dus en water verversen om de 2 dagen, en tempratuur ligt op 16 graden.
Eten krijgen ze genoeg.
Wellicht bedenk ik me net, zou het wel aan de kwaliteit van het voer kunnen liggen?
Ik was al van mening dat mijn laatste keer gevoerde muggenlarven veel dode exemplaren bevatte.
Wel verwijderd alvorens het voeren, maar dat zou kunnen.
Alleen weet ik niet of ze daar beschimmeld van kunnen raken?
Of komt dat gewoon omdat ze dood zijn beschimmelen ze?

Robkeulers

Beschimmelen gaat enorm snel Rowan. Maar als je al veel dode rode mug zag in het voer, dan was dat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak.
Ik heb ook al een keer een heleboel dieren verloren door slechte rode mug. Als het zaakje er niet goed uit ziet, gooi ik het nu altijd weg..


Monique

Wat jammer Rowan, maar ja je kunt er niets aan doen en gelukkig heb je de morfjes nog. Maar balen voor je joh.. Wat een wankel evenwicht toch...
Ik vind de muggenlarven hier ook heel slecht. De wederverkopers krijgen ze al halfdood van de groothandel volgens mij. Ik had laatst drie zakjes besteld en dat ging dus niet door, hartstikke dood. Maar goed te weten dat daar dus mee opgepast moet worden.
Het voedsel wordt hier wel een beetje een probleem voor de juvenielen. Tubifex kweker is op vakantie. Ben nu ook maar kleine regenwormen aan het knippen (gatver) en de wat groteren proberen dat wel te eten.
Worden jouw juvenielen ook zo mooi?
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Kenny

Dat is jammer inderdaad...
Hebben jullie al aan enchytrëen gedacht als alternatief voor wanneer de muggenlarven slecht zijn? Persoonlijk ben ik daar zeer tevreden van, zeer makkelijk te kweken en handig om achter de hand te hebben.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Roel

Evt een alternatief voer, verse watervlooien? Indien schepbaar bij jullie in de buurt.
Zelf gebruik ik voor mijn ribben overigens momenteel diepvries mysis, rode mug, artemia, kokkelvlees etc.
Nu zijn ribben wel veelvraten welke alles wel nemen wat in de bek past. Weet niet of dat bij jullie dieren ook zo is.
Momenteel haal ik indien ik verse rode mug voer dit hier rechtstreeks bij de groothandel in de krant en vers gespoeld.
Overigens de meeste rode mug komt uit het oostblok en is vaak sterk vervuild met zware metalen daarom is het niet mijn favoriete voer.
Ik betaal overigens een tientje voor 500 gr ik weet niet of dat duur is maar meestal ziet hij er wel goed uit en is zeker een paar dagen in de koeling houdbaar.
Ook heb ik nog een enchytreën kweek lopen maar bij deze temperaturen lopen ze niet zo snel.
In de schuur is het bij mij nu toch wel een dikke twintig graden

joost.v.wijk

Zelf gebruik ik glazen bakken voor morphen (60cm) waar fijn grind naar een kant oploopt. Hier op ligt een laag javamos. De waterstand houd ik dan net onder het oppervlak. Ik kweek zelf springstaartjes en die strooi ik regelmatig uit. Deze kunnen niet wegkruipen het grind in i.v.m het waterpeil. Rode muggelarven en tubifex zeer goed uitspoelen. Helemaal bij jonge dieren. Op deze manier heb ik verschillende soorten salamanders opgekweekt, nagenoeg zonder afval. Water verversen deed ik niet. Veel waterpest en slakken houden het water stabiel en in goede kwaliteit. Wel een dikke laag grind gebruiken voor een bacterie-cultuur


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Rowan Willemsen

Ik had 3 opties hier omtrent voer kopen, en daarbij is dan nu ook de laatste optie afgevallen.
Optie 1 en 2 waren alleen tubifex van slechte kwaliteit te koop, en wel geruime tijd rode muggenlarven gehad van een redelijke kwaliteit.
Maar inderdaad Rob ik had wellicht aan je moeten denken bij het zien van de slechtere kwaliteit de laatste keer, ik had immers jou verhaal een tijd geleden gelezen.

Momo ik knip voor nu ook regenwormen ( mestpiertjes zijn hier de kleinste ) dat eten ze goed!

Probeer na het weekend te kijken of ik hier in de buurt wat beters kan vinden.
Overigens eten ze bij mij geen fruitvliegjes, want die beestjes zaten in men hele huis behalve in hun bek!


petro pees

Rowan,
Bonenluis is een goede optie en zijn makelijk te kweken.
Petro
Tylototriton Shanjing

Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Erwin Bakker

Je kan ook de larven van fruitvliegen geven.

Kenny

Citaat van: Erwin Bakker op juli 31, 2009, 07:55:47 AM
Je kan ook de larven van fruitvliegen geven.

Ja idd, mijn Notophthalmus efts waren daar GEK op!
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Monique

Kan ik van iemand een startportie enchytreen krijgen/overnemen?  En ik weet niet hoe bonenluis eruit ziet. Ga wel even googlen.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

petro pees

Tylototriton Shanjing