groeit een teen weer aan?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Hier het antwoord van Frank Pasmans:

Dag Steven,

Dit is de klassieke "molchpest" of hoe je het ook wilt noemen. Het is bijna altijd een combinatie van:
1) stress (in dit geval de vangst, transport enz)
2) ongeschikte levensomstandigheden (vb te hoge temperaturen in aquariumwinkels, slechte waterkwaliteit)
3) een virus (vb Ranavirus) en / of één of meerdere bacteriën
Indien een virus mee aan de basis ligt is er vaak niets meer aan te doen en gaan de dieren dood.

Groet,

Frank

Gaby

Bedankt!

Ik heb geen andere aquarium waar ik de salamander in kan zetten.
Ik heb nog wel een grote tupperware doos. Kan dit ook..? En zoja hoe lang moet ik het diertje laten zitten, en moet ik er ook een waterplantje en eten bij doen??

Ik heb de diertjes zondag op Vivarium gekocht, er vanuit gaande dat op een beurs zoals deze; gezondere beestjes zitten dan in een dierenwinkel.. Maar eenmaal thuis zag ik dat er iets mankeerde aan het diertje.
Overigens heb ik de dag voordat ik de beestjes ging halen het water ververst en de pomp schoongemaakt.. Ik heb geen thermostaat en de (kamer) temperatuur in het aquarium is nu 20 graden.

Steven DC

Heb je vissen in het aquarium?

Gaby

nope, die zitten in 2 andere aquariums.
Misschien dat er ergens nog een baby garnaal rond zwemt, omdat ik die een paar weken geleden niet allemaal heb kunnen vangen..

Steven DC

Oke goed, dan kan je het waterpeil van het huidige aquarium laten zakken... Zulke verwondde salamanders zouden kunnen verdrinken bij een te hoge waterstand. Ze kunnen de nodige energie dan steken in het genezen van zichzelf...

Gaby

ok, dus ik laat het water zakken naar een cm of 3??
En de pomp kan ik gewoon aan laten?

Steven DC

De pomp mag je laten draaien, zolang ze niet te krachtig is (mag geen harde stroming in het water zijn) en als er koolstof in zit, moet je die eruit halen. Koolstof breekt medicatie af.

Gaby

Ik heb een kleine pomp zonder kool ofzo, die staat nu op de zachtste stand. Heb niet veel stroming.
Maar ik ga zo starten met de ESHA 2000 kuur.
Wanneer zie ik of de kuur aanslaat?
En kan ik wat vitamine druppels zoals Atvitol door het eten doen?? Misschien herstellen ze dan sneller..

Rowan Willemsen

Citaat van: Gaby op maart 30, 2009, 12:23:01 PM
Ik heb een kleine pomp zonder kool ofzo, die staat nu op de zachtste stand. Heb niet veel stroming.
Maar ik ga zo starten met de ESHA 2000 kuur.
Wanneer zie ik of de kuur aanslaat?
En kan ik wat vitamine druppels zoals Atvitol door het eten doen?? Misschien herstellen ze dan sneller..

let echt heel goed op de dosering van EsHa 2000.
of ze door vitamine sneller herstellen weet ik niet, ik zou misschien haast denken van wel, wetend dat een mens er ook sneller door hersteld.

Gaby

Ik heb gister heel nauwkeurig de dosering van ESHA 2000 uitgerekend en de druppels in het water gedaan.
Maar de salamander zit vanaf gisteravond op het kurk en komt het water niet is.
Ik gooi om de paar uur wat water over het diertje heen met een eierdopje.
Ook eet hij/zij niet. De rode muggen larve die ik op het kurk heb gelegd zijn onaangetast..

Moet ik doorgaan met de kuur of raden jullie iets anders aan..?

Rowan Willemsen

wellicht nog even wennen aan de nieuwe situatie, maar als ze na een paar dagen niet eten dan zou er wat anders kunnen zijn dat dan denk ik ook te maken heeft met de ziekte.


Gaby

ok ik kijk het nog even aan.
Ze klimmen wel op de achterwand om daar te chillen.
Ik heb nu rode muggen larf diepvries. Zijn er dingen die ze nog lekkerder vinden?

Steven DC

#27
Citaat van: Gaby op maart 31, 2009, 01:57:12 PM
Ik heb gister heel nauwkeurig de dosering van ESHA 2000 uitgerekend en de druppels in het water gedaan.
Maar de salamander zit vanaf gisteravond op het kurk en komt het water niet is.
Ik gooi om de paar uur wat water over het diertje heen met een eierdopje.
Ook eet hij/zij niet. De rode muggen larve die ik op het kurk heb gelegd zijn onaangetast..

Moet ik doorgaan met de kuur of raden jullie iets anders aan..?

Haal anders de kurk eruit, en leg een hoop waterplanten waar ze op kunnen zitten. Zo blijven ze deels in het water. Deze ziekte(?) is ernstig, ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb er geen goed oog op. Zoveel mogelijk stress vermijden, dus geen water overgieten met een eierdopje.
Als ze niet eten, probeer dan 2 dagen later nog eens. Laat ze zo veel mogelijk met rust en hoop dat het goed komt. Meer kan je jammer genoeg niet doen momenteel...

Als voedsel kan je veel afwisseling geven (kijk op de homepage bij voeding) maar vermijdt zware maatijden (zoals buffalowormen, vliegenlarven, krekels,...) en geef best ook geen te vinnige voedseldieren waar ze echt achter moeten jagen.
Ik zou eerder kiezen voor rode muggenlarven, slakjes, kleine regenwormpjes en fruitvliegjes

Is er trouwens al beterschap te zien?

Gaby

Ik wil jullie allemaal bedanken voor alle snelle antwoorden en het meeleven.

Of er al beterschap te zien is weet ik niet.
Toen ik vanmorgen keek bij de sallies was het beestje wat een pootje mist lekker aan het zwemmen en actief of de waterplantjes aan het klimmen, om vervolgens weer een duik te nemen. Hij is dus wat actiever dan de dag ervoor. Ik zag ook dat dit diertje aan het vervellen is.

Maar zijn vriendje die tot nu toe gezonder was, heeft ineens een paar wondjes op zijn rug, beweegt niet zo veel meer en lijkt uitgeput..
Het lijkt er op dat de rollen zijn omgedraaid. Ik voel me er naar bij, heb nieuwe huisdieren en heb ze waarschijnlijk ziek gekocht..

Kan ik het diertje die er het slechts aan toe is in een zoutbadje zetten of moet ik de eest de ESHA 2000 kuur afmaken en over een paar dagen nog eens kijken..?

Ik heb nog even naar de waterwaardes gekeken en die zijn goed.


Steven DC

Citaat van: Gaby op april 01, 2009, 08:53:51 AM
Kan ik het diertje die er het slechts aan toe is in een zoutbadje zetten of moet ik de eest de ESHA 2000 kuur afmaken en over een paar dagen nog eens kijken..?

Daar durf ik niet echt een antwoord op geven. Ik weet dat ESHA bij mijn dieren wel aansloeg, maar enkele maanden later brak de ziekte wel terug uit. Meer uitleg kan ik je helaas niet geven, omdat het blijkbaar afhankelijk is van welk virus of bacterie er aanwezig is. 3g zout per liter water zou normaal geen kwaad kunnen, maar in combinatie met Esha weet ik het niet.

Is er ondertussen al beterschap?