Terrarium inorde?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel

Goeiendag allemaal,

Ik heb hier een terrarium van 80x50x70.
Nu zoals je op de foto's kunt zien zal het watergehalte max. 8 cm kunnen zijn?
Ook weet ik niet zeker, moest ik er 8cm water in gaan doen, het glas van het terra het gaat kunnen houden? Glasdikte 4 mm.
Iemand een idee als dit terrarium geschikt kan zijn voor een salamander soort?
Ik heb namelijk het terrarium vrij goedkoop op de kop kunnen tikken en was eerst van plan om er een dag gekko in te huisvesten, maar aangezien ik nu al wat heb gezien van de 'salamander wereld' wil ik wel even weten wat de mogelijkheden voor deze bak hier zijn...

Mvg, Michiel

Robkeulers

een landsalamander is mogelijk. Je kunt ook iets maken achter in de bak, een aquarium in een aquarium waardoor je de waterhoogte wat kunt opkrikken.

Zo'n hoge bak is wel zonde, het kost zoveel plaats, terwijl de salamander van de hoogte geen gebruik maakt.

Michiel

Hallo,

Een faunabox van 34x20x25 is zeker ook geen optie? :-\ (lxdxh)

Mvg.Michiel

A34

#3
Dat ligt helemaal aan de soort dat je wilt gaan houden, ik heb bv glutinosus die hebben vrij weinig ruimte nodig.

Je zou mischien wel een glazen plaat in het midden van je bak kunnen bevestigen. dan heb je 2 in 1 wat ook wel apart is, :) maar of dit echt kan met gewicht enzo weet ik niet.

Rowan Willemsen

zou ik niet doen, dat beperkt het gewicht tot max 7-10kg, en als je een 10 cm laag wil voor bijvoorbeeld landsalamander dan zit je er al zo aan.


A34

Je zou het wel kunnen verstevigen met balkjes in de hoeken van onder naar het midden en mischien ook nog onder de glasplaat zelf.

Sergé Bogaerts

Het is een typisch reptielen terrarium, vooral de warmtelamp laat dat zien. Ombouwen kan best, maar als je salamanders wilt houden kun je beter eerst kijken welke soort je wilt en dan er een bak voor zoeken. Omgekeerd beperk je jezelf enorm.

Michiel

Hallo,

Ik denk inderdaad dat de bak wat ongepast is na enig opzoekwerk ;)
Ik ben dan ook van plan om na de exames rustig op zoek te gaan naar een volwaardig aquarium.

Maar toch nog een vraagje, zijn er geen salamanders die vrij klein zijn en toch in een faunabox kunnen van het aangegeven groten.
Ook al is de soort vrij moeilijk vindbaar mag je het altijd vermelden!

Mvg.Michiel :)

Citaat van: Sergé Bogaerts op maart 26, 2009, 06:45:56 PM
Het is een typisch reptielen terrarium, vooral de warmtelamp laat dat zien. Ombouwen kan best, maar als je salamanders wilt houden kun je beter eerst kijken welke soort je wilt en dan er een bak voor zoeken. Omgekeerd beperk je jezelf enorm.

Robkeulers

Alles kan, maar in het kader van de diervriendelijkheid zeg ik nee..


Michiel

Citaat van: Rob Keulers op maart 26, 2009, 08:33:10 PM
Alles kan, maar in het kader van de diervriendelijkheid zeg ik nee..



Ok en ik leg mij hier dan ook direct bij neer. ;)
Dan word het aankomende vakantie zoeken naar een mooie 2de hands aquarium.

Mvg,Michiel

PS; Van mij mag het topic gesloten worden. :)

Platoplato

Hee Michiel,

Heb je al eens gesurfd op 'paludarium'? Volgens mij kun je namelijk een heel mooi ingericht moerasterrarium maken voor bijvoorbeeld redelijk eenvoudig te houden gifkikkertjes zoals epidedobates tricolor. Kijk maar eens op http://www.dendrobatidae.nl/ en hier bij de foto's http://www.dendrobatidae.nl/Fotos/Terrariafotoalbum/tabid/179/Default.aspx

Vriendelijke groet,

Sebastian

A34

Echt prachtig die bakken.

Zeker een aanrader Michiel!!!

Rowan Willemsen

Citaat van: Sebastian Mol op maart 26, 2009, 09:03:15 PM
Hee Michiel,

Heb je al eens gesurfd op 'paludarium'? Volgens mij kun je namelijk een heel mooi ingericht moerasterrarium maken voor bijvoorbeeld redelijk eenvoudig te houden gifkikkertjes zoals epidedobates tricolor. Kijk maar eens op http://www.dendrobatidae.nl/ en hier bij de foto's http://www.dendrobatidae.nl/Fotos/Terrariafotoalbum/tabid/179/Default.aspx

Vriendelijke groet,

Sebastian

dit is inderdaad een puik idee!
ik heb ook nog een bak staan eigenlijk zoals Michiel, en als ik ooit een keertje tijd heb om ook zoiets te fiksen wil ik dat zeker nog eens doen!
want jou bak zou inderdaad erg goed zijn voor gifkikkers of boomkikkers ( die maken vanzelfsprekend wel meer gebruik van de hoge ruimte, mits je daar uiteraard wat takken inlegt )
maar goed misschien wat teveel offtopic, je moet het maar zelf beslissen!

Michiel

Hallo,

Bedankt voor het idee alvast.
Maar ik heb altijd zoiets al gehad ''hebben die kikkertjes niet te weinig plaats?''
Ik zou persoonlijk ook nooit een python kopen of dergelijke, omdat ik persoonlijk vind dat je deze niet verantwoord kunt huisvesten. Dit is natuurlijk mijn mening.
Maar heb nog nooit een gifkikker of dergelijks in het echt gezien, maar ik ga er toch vanuit dat ze graag rondspringen en zo... En als ze 2 keer goed door springen zijn ze al aan de andere kant van het terra...
Maar alvast bedankt voor iedereen zijn bijdrage ! :)

Mvg,Michiel ;)

Wouter

Probleem met de gifkikkers is, zeker de Ranitomeya soorten (wat vroeger al de kleine Dendrobates waren uit Peru en omstreken, reticulatus etc) dat ze gewoon doodgaan in een grote bak tenzij je verschrikkelijk veel voert. Een bakje van 30x30 cm kan dan beter zijn dan een grote bak.