Tylototriton kweichowensis gaat het water in

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Citaat van: dennis op februari 05, 2009, 08:09:49 PM
Zoals ik dit topic leest vind ik dat er veel te negatief gereageert word op een persoon die best veel ervaring heeft in het houden van salamanders.
En kritiek geven mag en soms moet het ook wel eens ,maar zeg dan ook hoe het dan wel moet  .
En dat gebeurt dan niet .
En het komt niet tengoeden aan het forum door zo negatief overal op te reageren .
En zo zijn meerdere personen die er ook zo over denken.


Naar mijn idee zijn er geen persoonlijke aanvallen...en daarbij wordt er wel degelijk een suggestie gegeven over hoe het wel zou kunnen (niet hoe het moet dus!). Het mooie aan de salamanderhobby is dat niet alle regels in steen geschreven staan, daarom kan het ook niet zo zijn dat de mening van 1 succesvolle (zeker te weten succesvol!) kweker als onbetwistbare waarheid aangenomen moet worden. Juist dit soort discussies, mits ze netjes blijven, zijn erg belangrijk. We zijn allemaal 'pioniers' op vele vlakken, maar dit moet wel met beleid gebeuren.

Robkeulers

#16
Laten we de verschillen in inzicht even achter ons laten, naar mijn mening heeft Coen net verwoord hoe het er voor staat.....

Wat ga je ze in het water voeren Harry?

en wat ook wel interessant is, wanneer en hoe lang ga je op vakantie, laat je ze dan gewoon aquatiel?

Harry

#17
In het water voer ik wormen en rode mug (eindelijk weer van superkwaliteit)


[/quote]

Ik voer wormen en rode mug. Had ik al in het begin van dit topic beantwoord
Ik ga 9 dagen weg en dan blijven ze aquatiel en worden door mijn dochter verzorgd
(die weet er alles van)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Pamela

Citaat van: Rob Keulers op februari 05, 2009, 08:34:37 PM
Laten we de verschillen in inzicht even achter ons laten, naar mijn mening heeft Coen net verwoord hoe het er voor staat.....

Wat ga je ze in het water voeren Harry?

en wat ook wel interessant is, wanneer en hoe lang ga je op vakantie, laat je ze dan gewoon aquatiel?

Verschillen in inzicht moeten en mogen er zeker zijn. Maar.... ik weet dat verschillende mensen zich constant afgezeken voelen in dit forum. Ze laten dit niet of nauwelijks weten, maar verlaten simpelweg dit forum. Ik persoonlijk ken 5 mensen die zeker iets te melden hebben, maar om deze reden het forum hebben verlaten.
Ik denk dat de mensen die veel kritiek hebben hier ook eens over kunnen nadenken. Het is ten slotte een forum voor liefhebbers en niet voor 'wetenschappers'.

Coen Deurloo

Ik ben het deels met je een Pam, en je raakt hier zeker een gevoelig punt denk ik. Maar laat even een ding duidelijk zijn; dit forum is voor zowel liefhebbers als wetenschappers. Het is jammer dat sommige mensen het verschil niet zien tussen een inhoudelijk en persoonlijke discussie. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat je in de salamanderhobby niet zomaar lukraak wat kan doen of roepen zonder enige vorm van 'wetenschappelijke' onderbouwing. Het woord wetenschappelijk heeft een beetje zware lading hier heb ik het idee, het gaat er meer om dat we zorgvuldig met onze dieren omgaan en vaststaande feiten niet zomaar in de wind slaan.

dennis

Sorry Coen dat ik hierop reageer .Maar ik zie wel degelijk hoe er op bepaalde onderwerpen op dit forum
door bepaalde personen gereageerd word.En vaak is dat niet inhoudelijk maar wel persoonlijk.
Ook zijn sommige onderwerpen taboe. Dat vind ik wel jammer [we zijn allemaal volwassen zou je zeggen ]
Commetaar geven mag maar zeg dan wel hoe het volgens jezelf dan wel moet.
Want dan komen er intressante discussies en die komen dan positief naar voren en niet negatief. 
En die zijn wel inhoudelijk en wetenschappelijk.




dennis

#21
Ook mijn dieren zitten sinds deze week in een aquaterrarium. Het zijn volwassen NAKWEEK dieren van 2 jaar oud.Ik heb ze van de zolder gehaald waar het gemiddeld 5 graden was .de kou hebben ze gehad en allemaal overleefd .Het aguaterranium heb ik in de eetkamer geplaats waar het nu 15 a 16 graden is [onverwarmde kamer]maar wel met veel daglicht.Ik hoop door over een aantal weken door meer tesproeien en de temperatuur teverhogen dat er copulaties gaan plaats vinden .
En het zou positief wezen dat iedereen die kweichowensis houden hun situatie omtrent hun dieren willen delen .
En vooral of zij ook een kweekpoging dit jaar willen proberen .Mijn dieren komen ook van Andy af.
De grootse is nu 13cm en de rest is gemiddeld een 1cm kleiner .
Ik zou ok graag van andere houders foto,s willen zien hoe hun dieren er bij zitten en hoe groot ze zijn en welke geslachten ze hebben [daar was het tylotriton project voor bedoelt dacht ik zo]


Hieronder foto's

Mark

Laten we inderdaad inhoudelijk verder gaan ;)

Leuk en nuttig experiment Harry! Ik ben benieuwd of kweken al gaat lukken. Ik ben overigens wel benieuwd waarop je baseert dat de dieren al op 13 cm (dat is incl staart?) geslachtsrijp zijn? Ik heb het idee dat het dan pas sub-adults zijn...

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de dieren nog doorgroeien als ze eenmaal eieren hebben afgezet. Bij veel soorten zie je dat de groei ontwikkeling stopt (of iig sterk afneemt) zodra ze zich eenmaal hebben voortgeplant, dit komt door hormoonspiegel veranderingen etc. Als de groei inderdaad stopt dan vind ik dat een goed argument om de dieren eerst groot op te kweken en dan pas na een aantal jaar een eerste kweekpoging te ondernemen.

Ander puntje wat bij heel veel soorten mannetjes) gezien wordt is dat dieren na de voortplanting verzwakken en dood gaan (regelmatig bij T. shanjing. Wellicht zou je dit ook tegen kunnen gaan door pas te kweken met volledig uitgegroeide dieren en wellicht niet elk jaar te kweken. (Wellicht planten wilde tylo's zich ook niet elk jaar voort...)

Maar goed, houd ons op de hoogte!

Harry

Mark die 13cm komt van Ad bouwman (literatuur)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

Omdat het zo'n belangrijke kwestie geworden is zal ik voor de volledigheid van de gegevens binnenkort mijn dieren globaal opmeten. Water bij de wijn heet dat......

Dat zal ik doen bij een verschoningsronde, dan moet ik ze toch hanteren.
Ik meet tot op de halve cm nauwkeurig, veel precieser is volgens mij niet goed mogelijk. Ik denk dat zo'n exacte meting ook afhankelijk is of je het meetlint strak houdt, met de vorm van het lichaam laat meelopen, etc. Maar goed, da's weer een andere discussie, laten we dat maar niet doen in dit topic, d'r was al discussie zat ;)

DannyS

#25
Mijn aquaterrarium is (eindelijk) klaar en ik wil zo langzamerhand mijn 5 ukkies er in doen.
Ik vraag me alleen 2 dingen af:
- Moet ik eerst het waterniveau erg laag houden, zodat ze niet kunnen verdrinken, of kunnen ze meteen al zwemmen? Ik heb namelijk wel eens gelezen dat sommige sala's niet willen/kunnen zwemmen als het eventueel te vroeg is (al ging dat volgens mij op cynops soorten).
- Is het een ramp als er nog geen deksel op de bak zit? (deze ga ik van de week nog maken)

DannyS

Vraag 2 heeft zichzelf beantwoord vanavond. JA het is een ramp.

Ik had er 1 in de bak gezet om eens te kijken wat hij ging uitspoken. Zag er allemaal prima uit, geen probleem. Vervolgens helemaal vergeten en voetbal gaan kijken. Na afloop schoot het me weer te binnen dat er nog een beessie in de bak zat. Dat zat hij dus niet meer. Ik heb letterlijk de hele bak overhoop gegooid, voorzichtig al het aarde dat erin zit gezeefd, planten uit de grond gerukt, de hele mikmak dus. Ik kón niet geloven dat een lekker dik salamandertje van hooguit 10cm met schriele pootjes het voor elkaar zou krijgen om uit een bak te klimmen die zo'n 30cm hoger is. Hoe hij het heeft geflikt weet ik niet, maar hij had het voor elkaar. Paniek sloeg toe en mijn hele kamer werd overhoop gegooid maar geen kweichow.
Ik had met vereende krachten de kast een cm verschoven waar de bak op stond, en toen zag ik een klein zwart voetje onder een stroomkabel vandaan komen. De superman in mij ontwaakte en ik smeet bijna letterlijk de kast door de kamer. Gelukkig was het beestje ongedeerd (toch zo'n meter naar beneden geduveld) en verre van uitgedroogd.
Ik heb dus op een pijnlijke manier mijn lesje geleerd.

Robkeulers

Hier komt'ie dan,

2 exemplaren van 17 cm,
1 exemplaar van 16 cm
1 exemplaar van 14,5

en ene van 10 cm

.....

Harry

Dat zijn heel mooie maten!! zeker groot genoeg om te kweken
wanneer gaan ze naar een aquaterrarium?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

Ze zitten in een bak met een grondoppervlakte van 50x40 en een wateroppervlakte van 30x40. Ze zijn echter nog niet erg vaak in het water te bekennen. Tot ze meer kiezen om het water in te gaan blijven ze in deze bak.