Eieren!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

#15
Haal jij de eitjes van de blaadjes of haal jij de blaadjes van de plant af?
En vandaag weer 20 eitjes gevonden.
En bij dobro's 25.

Harry

ik haal de blaadjes eraf en doe er nieuwe plantjes in
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jari B

Ik haal ook de blaadjes eraf.
Ik moet binnenkort weer planten bij kopen ze zijn bijna kaal :D.

Harry

Bij mij zijn de eerste marmereieren  al uit. Ik had de eieren in een bakje gedaan en dat bakje in een aquarium laten drijven waarvan het water tot 23 graden wordt verwarmd. Dan komen ze snel uit en heb ik altijd een hogere opbrengst.  Ongeveer de helft komt uit.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jari B

Bij mij zitten ze nu op de 13-14 graden.
Maar is het echt nodig om het te verwarmen tot 20?

Harry

Wat ik nu schrijf is uit ervaring en kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen:

Elk jaar als ik vroeg in het jaar eieren had, gingen veel larven dood en ook in het ei halverwege de ontwikkeling gingen de larven in de eieren dood.

Daar had ik toen wat op gevonden: namelijk de eieren snel laten uitkomen. Dan is er ook minder tijd om iets fout te laten gaan. Nu bleken er veel meer larven uit te komendoor de eieren op 21-23 graden onder licht te zetten. (met een element)

De uitgekomen larven deden het met verwarming ook veel beter. Vrijwel geen uitval meer.

Later in het jaar rond april/mei was verwarmen niet meer nodig en zette ik de eieren gewoon op de
vensterbank in de zon. En de larven gewoon normaal.

Dus dit verhaal gaat over larven in januari (erg vroeg) Misschien zijn de koude nachten de boosdoener voor de eieren/larven)

Wel bleek ik bij deze hoge temperaturen hoofdzakelijk (80%) vrouwtjes te kweken. Ook geen slechte verhouding.

Ik doe het in ieder geval zo.

Kijken wie het beste resultaat heeft. Ik heb al meer dan 100 eieren en de eerste larven zijn al uit.
Ongeveer de helft lijkt bevrucht.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jari B

Ik heb er nou een stuk of 40 maar ze leggen wel elke dag een paar eitjes.
Het valt mij op dat die van mij geen eitjes leggen in waterpest maar wel op eistrips van plastic.
En dit is pas van 1 vroutje het andere is veel dikker en moet nog leggen.

Robkeulers

Naar mijn weten zijn de problemen met eitjes die afsterven bij Triturus genetisch bepaald. Het kan dus wel zo lijken dat er minder eitjes afsterven, maar volgens mij is het technisch gezien onmogelijk.

Verder blijf ik erbij dat opkweken onder natuurlijke omstandigheden (dus ook natuurlijke selectie) belangrijker is dan in hoog tempo zo veel mogelijk dieren grootbrengen.

Harry

Dat het genetisch is bepaald weet ik, alhoewel ik daar ook mijn vraagtekens bij heb. Natuurlijke omstandigheden zijn natuurlijk het beste, maar  het gaat hem hier om een antwoord op de vraag waarom veel mensen als ze vroeg in het jaar eieren van triturussoorten hebben massale uitval van larven hebben. Vroeger dacht ik dat het van de cyclops kwam, omdat vroeg in het jaar meer cyclops tussen de watervlooien zit. Dat was zeker een oorzaak. Met het gebruik van tubifex in de larvale fase ging het toen al beter.  Maar toch blijft een ding duidelijk namelijk:  Na al die jaren van kweken, dat larven die geboren zijn in januari/februari veel lastiger op te kweken zijn dan die van april/mei. Mijn vader die kanaries kweekt had ook met zijn kanaries altijd hetzelfde. Vroeg in het jaar geboren dieren stierven steeds massaal. Ook hier bleek aanpassing van temperatuur en daglichtlengte te helpen.

De dieren die ik bij hogere temperaturen heb gekweekt zijn altijd mooiie sterke dieren geworden. Het gaat mij in dit topic dus ook niet om zoveel mogelijk larven te kweken, maar om oplossingen aan te dragen voor te verwachten problemen.

we hebben zo vroeg larven, omdat jari en ik dieren van Do hebben (clermont ferrant vorm) Deze dieren zijn 2 jaar oud en hadden nog nooit het water gezien. En ze hadden al behoorlijk lang koud gezeten. Dus gewoon in het water doen en na een paar weken eieren.

Overigens vind ik deze dieren veel mooier van uiterlijk dan de Soria dieren van Alex.
Eerst dacht ik dat de dieren minder snel groeiden dan de Soria dieren, maar opkweken in het donker in een kistje met (turf/bladeren/schors/konijnenkorrels/enchytreeen en wormen, redelijk nat) zoals Do heeft gedaan laat de dieren in 2 jaar volwassen worden.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

StijnH

Citaat van: Jari B op januari 19, 2009, 04:26:11 PM
Je moet ze een winterrust geven.
Je zorgt eerst dat ze goede reserves hebben, dan stop je ongeveer 1 week met voeren voordat je ze in bijvoorbeeld een schuur stop.
Je moet die ene week niet voeren omdat het anders tijdens de winterslaap kan rotten.
In die schuur laat je ze 6 weken, zorg dat de temperatuur niet lager wordt dan 4 graden.
En dan stop je ze in een aquarium.
En dan moet het wel lukken.
En voor meer tips kun je kijken op www.caudata.org en dan caudata culture, of kijk nog even op het topic:landdieren in de schuur zonder verwarming

Jari, Is het waar dat de temperatuur niet lager mag worden dan vier graden?
ik heb het vanacht rond de 2 graden gehad.
en in een schuur lijkt mij die kans klein om de temperatuur hoger te houden dan vier graden.

mvg, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robkeulers

Stijn, dit is ook soortafhankelijk.

Jari spreekt over marmers, jij hebt het over Cynops orientalis, die komen in de natuur compleet aan de andere kant van te wereld ten op zichte van elkaar voor, dat is niet vergelijkbaar.

StijnH

ow ja nartuurlijk ;D

Maar wat is een beetje de grens temperatuur van alle soorten? niet onder de twee graden?



Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Jari B

Als je ze in een bak in de schuur hebt, dan mag het in de bak niet vriezen daarom is het verstandig om marmers niet onder de 4 graden te zetten.

StijnH

En als we spreken over de Cynops Orientalis?
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robkeulers

Stijn, je hebt het hier al over in een ander topic, niet andere topics kapen svp. Dit topic gaat over de eieren van T. marmoratus en daar houden we het bij.