Honingraat voor wasmotten

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

http://www.bijenhouders.nl/vereniging.php
Als je contact kunt opnemen met deze vereniging, kom je wel te weten waar er een imker in je geburen is. ;)
Zo heb ik het ook gedaan voor een imker hier in mijn buurt (vereniging belgiƫ)

Maxim M.

Ik weet dat dit een oude thread is,
maar voor degene die nog steeds zelf hun wasmotten kweken,
kunnen jullie soms wat foto's posten van jullie opstelling voor het kweken van wasmotten.

Alvast bedankt.

Maxim M.

Ik ben al lang zaken aan het opzoeken op deze site hoor.
Al veel handige dingen tegen gekomen.
En ik vond ondertussen ook al de foto's die ik zocht ergens anders.

Niels D

Op deze link staat het recept voor de voedingsbodem. Ik heb er zelf echter geen ervaring mee.

http://www.mikedogreptiles.nl/html/kweek.html
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Bedankt, had nog geen samenstelling gezien zonder honingraat.

Jef Janssens

Om wasmotten te kweken heb je geen honingraat nodig in je voedingsbodem.
Neem een pot of 2 honing en verwarm deze in een diepe pan,laat het niet koken.
wanneer de honing goed vloeibaar word,draai je het vuur eronder uit,en voeg je 50/50 havermout en brinta toe,tot je een dikke massa verkrijgt.Voeg vervolgens een zakje(+/- 7gr.)gist toe en roer nog eens goed door.
Laat het mengsel afkoelen en doe het vervolgens in een bakpapier.Ik bewaar het gewoon in de koelkast,goed ingepakt natuurlijk tegen uitdroging.Ik kweek op deze voedingsbodem al een hele tijd wasmotlarven,
zonder problemen.
Gr.
Jef

joost.v.wijk

Gewoon een honingraat in een glazen pot is toch nog eenvoudiger dan een voedingsbodem maken van vanalles?
Een kameraad van me (Reinder, ook hier op het forum) doet het volgens mij ook zo, en hij kweekt die beesten bij de vleet.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Het voordeel van een voedingsbodem is dat je het kan verrijken met vanalles.
Als je makkelijk (en goedkoop) aan een honingraat kan komen is dat ook prima natuurlijk.

joost.v.wijk

Oude honingraat kun je vaak zo ophalen bij een imker.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Ik ga dat recept proberen, omdat ik dan alleen maar naar de supermarkt hoef.  ;)

Hoe zit het met de temperatuur. Is het werkelijk zo dat deze zijn eigen warmte gaat genereren?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Kenny

Citaat van: Niels D op november 04, 2011, 02:20:28 PM
Ik ga dat recept proberen, omdat ik dan alleen maar naar de supermarkt hoef.  ;)

Hoe zit het met de temperatuur. Is het werkelijk zo dat deze zijn eigen warmte gaat genereren?

Jep, ik heb Jef z'n recept ook overgenomen en dat werkt geweldig goed. Ik heb ze gewoon op kamertemperatuur...motjes erin, maandje wachten en het steekt vol. Dan voel je idd de warmte onderin de bak  :)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.