Tylototriton asperrimus sp

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Hier even een update van mijn onbekende tylototritonsoort

De dieren doen het redelijk al zijn de mannetjes wat mager. De vrouwtjes zijn 100% Ik heb de dieren nu  ruim 7 maanden. een paar weken geleden heb ik de dieren koud gezet ter voorbereiding op een kweekpoging in april. Dan gaan ze in een aquaterrarium.
Hier wat foto's van de bak en de dieren. de bak staat in de schuur. Opvallend is dat ze bij koudere temperaturen juist actiever zijn. Dat had ik niet verwacht.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

en nog een
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

Ik ben benieuwd hoeveel soorten er nog ontdekt gaan worden in het genus. Je zou toch zeggen dat de hele wereld al volledig uitgeplozen is, maar toch zjn er nog regelmatig nieuwe vondsten, maf is dat!

ik hoop dat het wat wordt met deze dieren Harry..

Jari B

Als het kweken lukt, wat doe je dan met de larven/juvenielen?
Ga je ze dan uitzetten waar ze oorspronkelijk vandaan komen?

petro pees

Hoi Harry,
Ze zien er goed uit,hoe groot zijn ze eigenlijk?
Petro
Tylototriton Shanjing

Wouter

Harry als je de nakweek in Hunan uit gaat zetten ga ik wel mee  :P

Harry

#6
Ze zijn ongeveer 12cm. Of kweken lukt hangt af van de mannetjes. Die zijn wat tenger en krijg ik niet vetge,est, vandaar dat ik ze ,maar in de winterrust heb gezet. Ook mijn wenxianensis deed het destijds goed bij lage temperaturen. Opvallend blijft nog steeds de gekrulde staart en de extreme afweerhouding. Ze lijken dan al 2 weken dood!, maar zijn kerngezond. Dat is al bekend bij echinotriton.
Maar hun gedrag is totaal anders dan wenxianensis, taliangensis en gewone asperrimus die ik bij ..... heb gezien.

Wouter wanneer vertrekken we?

de kans dat het kweken lukt is klein maar als het lukt zal ik de larven weer in groepjes van 5 opkweken en het risico spreiden met de meest ervaren tylototritonhouders.

Ik ben momenteel blijer met eieren van tylototritonsoorten dan met volwassen wildvangdieren.
en ga binnenkort 4 tailiangensis nakweek proberen groot te brengen,

Nog een goede tip voor tylototritonhouders:

Zorg dat je al half maart eieren krijgt, dan is het na de metamorfose ook nog een beetje zomer en krijg je de morphs makkelijker groot. Dat heb ik dit jaar ervaren met kweichowensiseieren van 1 april, Het jaar ervoor had ik ze pas 1 juni en ging het veel lastiger. Ook las ik in een artikel dat shanjings al half maart eieren aflegden en de morphs na 7 maanden al 10cm waren (op filtermateriaal met geknipte wormen en stukjes vis (vetjes)

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

Hey Harry,

al je Tylosoorten kregen vandaag een update, maar de soort waar ik net benieuwd naar ben heb je niet genoemd. Denk je te gaan kweken aankomend jaar?


Wouter


Rob ik heb de dieren overgenomen; ze blijven erg lastig, maar 1 vrouw ik redelijk dik. Misschien lukt het als ze in het voorjaar flink gaan eten, ze staan nu koeler om de winter te simuleren.

Robkeulers

Maar waarom heb je ze dan weggedaan Harry? Ik dacht dat dat je stokpaardjes waren?
Ik hoop dat je er mee kweekt Wouter, zou leuk zijn!

Robkeulers

Harry? Heb je dit topic misschien net even over het hoofd gezien?

Harry

Ik heb er alles mee geprobeerd. Het ging aanvankelijk  goed. Maar  in de winter ging het slechter, dus tijd om de dieren aan een andere expert over te dragen. Of te wel kennis bundelen. Wouter wilde graag iets proberen.

samenwerking bij deze moeilijke soorten is van groot belang om tot succes te komen. Daarbij maakt het niet uit wie van de experts de dieren in bezit heeft.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

Daar ben ik het volmondig mee eens! Hoeveel dieren zijn er nog over?

Harry

 4 1 man en 3 vrouwen volgens mij
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

dimitri J

Ik weet dat het topic al oud is, maar wil toch eventjes reageren.

Wat Harry zei (krachten bundelen) vind ik echt van een heel hoog niveau. Met deze spirit zouden veel soorten van de ondergang gered worden, terwijl veel mensen nu perse gewoon de zeldzame soorten willen hebben en er uiteindelijk geen resultaat mee behalen.

Harry, ik vind je echt top!


grtz
dimitri J