Mijn Salamandra Corsica.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

Ik heb vorige week 6 stuks Salamandra Corsica's bij Harry en Pamela gekocht ze doen het allemaal heel goed.
Sommige foto's zijn niet heel duidelijk maar betere foto's komen nog.


Jari B

Ik hoop dat jullie ze mooi vinden ;).
Ik voer ze pieren,naaktslakken, soms pissebedden en van die kleine witte wormpjes (ik kom even niet op de naam).

driessens rudi

Bedoel je soms enchytreëen? ;)

Jari B

Ja die bedoelde ik ik wist niet hoe je dat schreef.
Maar je kunt wel zien dat ze goed te eten hebben.

DannyS

misschien een domme vraag, maar hoe kom je aan naaktslakken en pieren?

Jari B

Mijn opa en oma hebben heel grote tuin die helemaal verwilderd is en er staan grote bomen in en zo blijft het lang vochtig.
En er liggen een heleboel potten waar ze onder zitten, en die zet ik dan aan de kant en kijk ik eronder soms zitten er wel 15 slakken en 10 pieren per pot onder.
Dus als ik voer nodig heb ga ik naar mijn opa en oma.

driessens rudi

Voor diegenen die geen grote tuin hebben (zoals ik o.a.), je kan ook via internet pieren bestellen. Die worden dan netjes per post bij je thuis geleverd. Het voordeel van deze wormen is dat ze gekweekt zijn en dat je minder kans hebt om parasieten of ziektes in huis te halen. Bovendien valt de prijs heel goed mee.

Jari B

Of je kunt ook een klein gedeelte van je tuin in schaduw een beetje vochtig houden en er legkorrels voor kippen neer leggen.
En dan om je legkorrels stenen of bloempotten neerzetten want dan gaan ze daaronder zitten en ze planten zich snel voort omdat er veel en vet voedsel is.

Chris Schouten

Naaktslakken moet idd niet moeilijk zijn om te kweken. Ik heb bij mij in de tuin last van een ware plaag. Dit komt mede door het vochtig warme weer.

Ik heb biervallen uitgezet en vang er dagelijks vele tientallen. Vanochtend een bakje met 50+ van deze beesten gevangen. Bierval is een klein (plastic) bakje ingegraven en gevuld met bier. De slakken komen er op af, glijden erin en verzuipen.

Maar mijn vraag is eigenlijk hoe de salamanders deze beesten eten. Als je ze met de blote hand oppakt scheiden ze namelijk hun slijm uit wat erg plakt en moeilijk van je handen af gaat. Ook zijn de meeste slakken relatief groot, omdat ze met optimale omstandigheden erg snel groeien. Zijn er maar bepaalde soorten die slakken kunnen eten?
Triturus marmoratus - 0.0.5

petro pees

Citaat van: Chris Schouten op juli 10, 2008, 12:56:10 PM
Naaktslakken moet idd niet moeilijk zijn om te kweken. Ik heb bij mij in de tuin last van een ware plaag. Dit komt mede door het vochtig warme weer.

Ik heb biervallen uitgezet en vang er dagelijks vele tientallen. Vanochtend een bakje met 50+ van deze beesten gevangen. Bierval is een klein (plastic) bakje ingegraven en gevuld met bier. De slakken komen er op af, glijden erin en verzuipen.

Maar mijn vraag is eigenlijk hoe de salamanders deze beesten eten. Als je ze met de blote hand oppakt scheiden ze namelijk hun slijm uit wat erg plakt en moeilijk van je handen af gaat. Ook zijn de meeste slakken relatief groot, omdat ze met optimale omstandigheden erg snel groeien. Zijn er maar bepaalde soorten die slakken kunnen eten?


De slakken waar jij het over hebt zijn ook voor de salamanders niet eetbaar of het moeten hele kleine zijn!
(en dan nog?)
De naaktslakken waar het omgaat zijn de kleine naaktslakken,die niet groter worden dan ongeveer 2 cm.
Petro
Tylototriton Shanjing

Sergé Bogaerts

Je hebt vele soorten naaktslakken en vele soorten pieren (regenwormen), meer dan inheemse soorten salamanders ;-).

Als je oudere topics er op na slaat zul je zien dat met name bij de wormen veel onderscheid is tussen soorten die wel en die minder graag gegeten worden. Met name gekweekte pieren (mestwormen of verwanten ervan) worden door mijn salamanders niet geten, wat ik er ook mee doe. Van de naaktslakken worden alleen de kleine exemplaren gegeten, meestal wittig van kleur. Oranje en bruine (veel taaiere) soorten worden niet of nauwelijks gegeten. Veel proberen dus..want er kan zelfs verschil zijn tussen individuën binnen groepje salamanders vooral als het wildvang dieren zijn.

Kenny

"Een slak kan tot 500 eitjes leggen. De eitjes zijn wit doorschijnend. Drie weken later komen de eitjes uit en twee maanden later zijn de slakken volwassen. De slakken paren meestal in het voor- en najaar."

...en nu wachten op de eerste naakslakkenkweker  ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Jari B

Ik voer ze van die tijgernaaktslakken dat zijn gele naaktslakken met zwarte strepen.
Maar je kunt toch ook die eieren zoeken in je bak met juvenielen leggen en als ze uitkomen worden ze toch opgegeten?

Coen Deurloo

Leuk voor de afwisseling of als extraatje...ik pak altijd de kleine witachtige mee als ik wormen of pissebedden zoek.