Eitjes H. scutatum

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

De Amerikaanse H. scutatum is niet echt dicht verwant aan de Aziatische T. shanjing, een 99.9% zekere gedragsovereenkomst van de eitjes lijkt mij dan een nogal gewaagde uitspraak, zeker als je hier nog geen ervaring mee hebt.

Ik heb er ook absoluut geen ervaring mee hoor, maar we moeten toch proberen de uitspraken een beetje genuanceerd te houden op het forum. Aan wilde speculaties heeft niemand iets als dit niet goed beargumenteerd kan worden.

petro pees

Citaat van: Coen Deurloo op juni 16, 2008, 09:02:58 PM
De Amerikaanse H. scutatum is niet echt dicht verwant aan de Aziatische T. shanjing, een 99.9% zekere gedragsovereenkomst van de eitjes lijkt mij dan een nogal gewaagde uitspraak, zeker als je hier nog geen ervaring mee hebt.

Ik heb er ook absoluut geen ervaring mee hoor, maar we moeten toch proberen de uitspraken een beetje genuanceerd te houden op het forum. Aan wilde speculaties heeft niemand iets als dit niet goed beargumenteerd kan worden.

Voor de duidelijkheid!!!
Eitjes die op het land gelegd worden van welk soort dan ook reageren op water er word niet voor niets aangegeven dat bij vele regens uitkomst van de eieren is waarvan de larven meespoelen naar poelen en plassen.
Het gaat dus om veel er over lezen en ervaringen met eitjes op deze wijze gelegd niet om het soort salamander!
Zo gewaagd was mijn uitspraak dus niet,dus laten we maar niet beginnen over genuanceerde uitspraken!
Ik vindt het heel gaaf voor je dat je eieren van dit soort hebt en nog gaver als je ze opkweekt maar verwacht zulke opmerkingen niet op een zeer goed bedoelde uitspraak,en bovendien niet ondoordacht ook.
Petro.
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Citaat van: petro pees op juni 16, 2008, 11:14:36 PM
Citaat van: Coen Deurloo op juni 16, 2008, 09:02:58 PM
De Amerikaanse H. scutatum is niet echt dicht verwant aan de Aziatische T. shanjing, een 99.9% zekere gedragsovereenkomst van de eitjes lijkt mij dan een nogal gewaagde uitspraak, zeker als je hier nog geen ervaring mee hebt.

Ik heb er ook absoluut geen ervaring mee hoor, maar we moeten toch proberen de uitspraken een beetje genuanceerd te houden op het forum. Aan wilde speculaties heeft niemand iets als dit niet goed beargumenteerd kan worden.

Voor de duidelijkheid!!!
Eitjes die op het land gelegd worden van welk soort dan ook reageren op water er word niet voor niets aangegeven dat bij vele regens uitkomst van de eieren is waarvan de larven meespoelen naar poelen en plassen.
Het gaat dus om veel er over lezen en ervaringen met eitjes op deze wijze gelegd niet om het soort salamander!
Zo gewaagd was mijn uitspraak dus niet,dus laten we maar niet beginnen over genuanceerde uitspraken!
Ik vindt het heel gaaf voor je dat je eieren van dit soort hebt en nog gaver als je ze opkweekt maar verwacht zulke opmerkingen niet op een zeer goed bedoelde uitspraak,en bovendien niet ondoordacht ook.
Petro.


Dat eitjes reageren op water is niet wat je zei Petro. Je zei:

CiteerLaat voor de lol maar eens een eitje in het water rollen en kijk wat er gebeurt.
99.99 procent kans dat het gelijk of binnen 15 min.uit komt en met een beetje
geluk zie je het nog gebeuren ook!(het gebeurt nogal plots en bliksemsnel.)

Wat je hiermee verteld is dat je er 99.9% zeker van bent dat mijn eitjes (het onderwerp) dan uit zullen komen, en dat is gewoon niet waar. Op het forum moet je ook een beetje verantwoordelijkheid nemen om je ervan te verzekeren dat wat je plaatst, enigzins op de waarheid berust is. Anders is het maar een wilde speculatie waar niemand echt wat aan heeft.

De tendens is er bij sommigen op dit forum om 1 waarneming bij bijvoorbeeld 1 soort of individu gelijk te generaliseren als een allesomvattend feit, en zo makkelijk is het helaas niet.

®ob

#18
Ik denk dat er in het verhaal van Petro een kern van waarheid zit.

Echter, ook Coen heeft gelijk dat je niet zo hard moet stellen met 99,9% zeker etc. Als andere mensen dit lezen nemen ze dit aan voor keiharde waarheid. Je verhaal zou dus goed kunnen kloppen Petro, Coen bedoeld alleen dat je dan in plaats van '99'9% zekerheid' bijvoorbeeld 'ik denk'of 'het zou me niks verbazen dat" schrijven.

Op deze manier geef je wel nuttige info, maar geef je ook aan dat het geen Keiharde waarheid is.
Het is inderdaad een gegeven dat salamanderhouders over het algemeen éen goede of slechte ervaring meteen verbasteren tot de waarheid, en daar moeten we voor oppassen.


Coen Deurloo

Citaat van: Rob Keulers op juni 17, 2008, 07:12:35 AM
Ik denk dat er in het verhaal van Petro een kern van waarheid zit.

Echter, ook Coen heeft gelijk dat je niet zo hard moet stellen met 99,9% zeker etc. Als andere mensen dit lezen nemen ze dit aan voor keiharde waarheid. Je verhaal zou dus goed kunnen kloppen Petro, Coen bedoeld alleen dat je dan in plaats van '99'9% zekerheid' bijvoorbeeld 'ik denk'of 'het zou met niks verbazen dat" schrijven.

Op deze manier geef je wel nuttige info, maar geef je ook aan dat het geen Keiharde waarheid is.
Het is inderdaad een gegeven dat salamanderhouders over het algemeen éen goede of slechte ervaring meteen verbasteren tot de waarheid, en daar moeten we voor oppassen.



Dat was precies wat ik bedoelde, ik kon het alleen niet zo duidelijk uitleggen, thanks! ;D

petro pees

Rob,
Jij moet de politiek maar in.  ;)
Coen,
ik hoop dat je voor 100 procent succes met
de eieren heb. ;)
Petro
Tylototriton Shanjing

®ob

Nee Petro, geen politiek voor mij, wel politiek geïnteresseerd, maar ik mis tactisch vermogen vrees ik. Ik kan enorm zwart-wit zijn op momenten, da's dodelijk in de politiek.. Maar áls ik de politiek in ging dan sloot ik me aan bij de weerpartij (waerpartie) in mijn dorp, zij hebben rond de verkiezingstijd overal posters opgehangen met hun standpunten, en dat was de enige partij waar ik het 100% (over procenten gesproken) mee eens was.

Normaal kun je je vinden in de standpunten van een partij, maar 100% komt normaal gesproken niet voor. Bij deze partij wel.

hun standpunten:

- ze zijn vóór goed weer
- ze zijn tegen slecht weer

Nou ehm.. daar ben ik het volledig mee eens hahah

Maarre, ik wil het topic van Coen verder niet te veel kapen, ben echt enorm benieuwd hoeveel je er groot krijgt, da's wel een enorme uitdaging zeg!

Coen Deurloo

Nog 1 maal offtopic om de flyer van mijn favoriete partij te laten zien:


Kenny

Hoe vordert het hier Coen? Nog geen beweging?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

Citaat van: Kenny op juni 24, 2008, 09:13:46 AM
Hoe vordert het hier Coen? Nog geen beweging?

Genoeg beweging, maar nog geen uitgekomen eitjes...ik blijf sproeien!

Coen Deurloo

And they're off...







Alle eitjes zijn vanavond uitgekomen. Ik heb momenteel 17 larven rondzwemmen, ongeveer 5 eitjes waren onbevrucht. 1 larf had moeite met uit het ei komen en ligt er nu een beetje krom bij, ik weet niet of deze het gaat halen. De larven zijn vrij klein, en dus heb ik maar een artemia kweek opgezet. De larven zijn behoorlijk actief en schieten alle kanten op wanneer ik met mijn lens boven het bakje hang.

Kenny

verry niceeeee! veel succes met de opkweek Coen!
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alibombali

Ziet er goed uit Coen, weet je al wat je moet doen in de volgende stadia?


®ob

Alweer een soort om af te vinken bij de kweekresultaten van de salamandervereniging, cool...

petro pees

Citaat van: Coen Deurloo op juli 01, 2008, 07:10:50 PM
And they're off...

Alle eitjes zijn vanavond uitgekomen. Ik heb momenteel 17 larven rondzwemmen, ongeveer 5 eitjes waren onbevrucht. 1 larf had moeite met uit het ei komen en ligt er nu een beetje krom bij, ik weet niet of deze het gaat halen. De larven zijn vrij klein, en dus heb ik maar een artemia kweek opgezet.

Coen echt te gek,Ik was vandaag bij Alex en die liet me iets heel eenvoudigs zien bij het voeren van zijn jongste larven.
Van de watervlooien die hij gevangen had nam hij er een stel in een niet te fijnmazig netje en liet die met wat op en neer bewegen in de bakken zakken waardoor de kleinste vlooitjes in de bak terecht kwamen.
Moet zeggen buiten heel eenvoudig ook nog veel veiliger dan er zo bij plompen!
Petro
Tylototriton Shanjing