Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Advertenties Marktplaats.nl

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

#15
Ok ik zal ze in het vervolg laten liggen.
Maar ik had wel gezien dat die in het water op uitkomen stonden.

Jari B

Pascal ik ben het met je eens en als ik iemand zie die dezelfde fout als mij bewaart zal ik het diegene wel even aanspreken met hetzelfde wat jij tegen mij zij.

petro pees

Had het al eerder vermeld:het vervoer van kleine hoeveelheden kikkerdril is niet verboden,
tevens geld dit voor de larven ervan.
Alle handelingen die erbij komen(zoals bv.geldgewin)zijn weer wel ten strengste verboden.
Wat er wel goed is(of fout), is eigenlijk iets dat ik vind(mijn gedachte) dat een ieder MOET weten!!!
(iedereen die zich met amfibieén bezig houdt dan)
Petro
Tylototriton Shanjing

®ob

Ik blijf erbij dat dat niet klopt Petro, de enige uitzondering geldt voor educatieve doeleinden. De wet zegt niks over kleine hoeveelheden.

Dus nogmaals. Alleen voor educatieve doeneinden, verder is er geen legale manier om inheemse dieren te hebben, verstoren, vangen, vervoeren, verplaatsten etc etc

alibombali

Ik heb ook altijd gedacht dat je kikkervisjes totdat ze pootjes krijgen, in je bezit mocht hebben...

®ob

Nope, dat is volkswijsheid. Je kon ze op dat moment maar beter terugzetten werd er gezegd, maar in de wet staat er niks over...

Kijk, als je het vangt voor je kinderen zodat zij er wat van leren (educatief) is het prima

als je het in je vijver gooit omdat je graag kikkers in de vijver wil voor jezelf is het illegaal. De Nederlandse wet is niet geheel rechtlijnig op dit punt

Het is maar welke draai je aan je uitleg geeft.

driessens rudi

Kijk Rob, dat bedoelde ik daarstraks in mijn reactie nu precies. ( zie hierboven)
Als zelfs ervaren mensen als jij, Alex en Petro er al niet uitgeraken wat er nu mag en niet mag, hoe wil je dan dat een "leek" wijs wordt uit al die wetten? Mensen die niet met amfibieën bezig zijn snappen er dan helemaal niks van, niet verwonderlijk volgens mij?

Coen haalde aan dat onwetendheid geen excuus mag zijn. Hij heeft ook gelijk. Het probleem is dat iedereen een beetje gelijk heeft, al naargelang je "persoonlijke interpretatie" van de wet zoals je zelf ook al aanhaalde.

Kan iedereen nog volgen?????

Waarom geen sluitende wetten maken, met duidelijke antwoorden voor iedereen, en geen achterpoortjes.

petro pees

Citaat van: Rob Keulers op april 08, 2008, 06:01:37 PM
Nope, dat is volkswijsheid. Je kon ze op dat moment maar beter terugzetten werd er gezegd, maar in de wet staat er niks over...

Kijk, als je het vangt voor je kinderen zodat zij er wat van leren (educatief) is het prima

als je het in je vijver gooit omdat je graag kikkers in de vijver wil voor jezelf is het illegaal. De Nederlandse wet is niet geheel rechtlijnig op dit punt

Het is maar welke draai je aan je uitleg geeft.

Als jij zegt dat het voor je kind(bv)wel mag,dan heb ik zoiezo gelijk met wat ik zeg ;D
Maar ik zoek het wel uit,nou wil ik het weten ook. >:( ;)
Tylototriton Shanjing

petro pees

Oke,
Voor Rob en een ieder ander die me tegen wil spreken!!!!! ;)
Kijk eerst o.a. bij: Het Aquarium:ambibie-en in de tuinvijver.Dit is zo
geschreven,dus taalfouten liggen niet aan mij.  :)
Donderkopjes en kikkerdril mogen worden gehouden en vervoerd in
Nederland!
I rest my case!!!!!! ;D ;D ;D ;D
Petro
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

#24
Citaat van: petro pees op april 08, 2008, 07:12:24 PM
Oke,
Voor Rob en een ieder ander die me tegen wil spreken!!!!! ;)
Kijk eerst o.a. bij: Het Aquarium:ambibie-en in de tuinvijver.Dit is zo
geschreven,dus taalfouten liggen niet aan mij.  :)
Donderkopjes en kikkerdril mogen worden gehouden en vervoerd in
Nederland!
I rest my case!!!!!! ;D ;D ;D ;D
Petro

Waar baseer je dat op? Ik zie geen links, niets wettigs ondersteund, eigenlijk zie ik....niks.

Ravon is vrij duidelijk

®ob

Voor de minder gelovigen onder ons...





De eerste bron die ik aanvoer is een PDF van het ministerie van LNV

enkele citaten uit dit PDFje dat qua taalgebruik goed te lezen is voor iedereen.
---
Paddentrek
Mag ik padden tijdens de trek vangen en verplaatsen om het aantal
verkeersslachtoffers te beperken?
Ja, dat mag. Er geldt een vrijstelling voor het vangen, het vervoer en bezit van beschermde inheemse kikkers, padden en salamanders. De vrijstelling is bedoeld om deze dieren te beschermen tegen het verkeer. De dieren mogen maximaal vijftig meter worden vervoerd, om daarna direct vrijgelaten te worden.

Onderwijs en onderzoek
Mag ik dieren vangen en in gevangenschap houden voor educatieve doeleinden?
Ja, sommige dieren mogen worden gevangen en in bezit worden gehouden voor educatieve doeleinden. Het betreft de eieren en alle ontwikkelingsstadia van de groene kikker, de bruine kikker, en de gewone pad, behalve volwassen exemplaren

----

Het klopt dus toch dat ze terug moeten zodra ze pootjes hebben, dat geef ik bij deze toe, dat is dus wettelik verplicht. Maar alleen voor educatieve doeleinden mag het dus. Ik ga nog even door met bewijs...







Verdere tekst geplukt van de site van het ministerie:

Verbodsbepalingen

Op grond van artikel 9, 10 en 13 van de Flora- en faunawet is het verboden om beschermde inheemse diersoorten te doden, te verwonden, te vangen, te bemachtigen, met het oog daarop op te sporen, opzettelijk te verontrusten, te vervoeren en onder zich te hebben.

grond van artikel 14, lid 1 van de Flora- en faunawet is het verboden dieren of eieren van dieren in de vrije natuur uit te zetten.

Ontheffing

Op grond van artikel 75, lid 4 en 5, onderdeel a van de Flora- en faunawet kan ontheffing worden verleend van de artikelen 8 tot en met 14 van deze wet voor onderzoek, onderwijs, repopulatie en herintroductie. Van belang is dat geen afbreuk aan de gunstige staat van instandhouding van de soort wordt gedaan en er geen andere bevredigende oplossing bestaat.









Conclusie van dit Alles. Je mag géén Amfibibieën vangenn, vervoeren of  bij je hebben. Uitzondering is het als je voor educatieve doeleinden dieren vangt (bijvoorbeeld voor in de klas te laten zien hoe kikkervisjes morphen). Zodra je longen hebben en er uitzien als volwassen dieren mag je ze niet meer in bezit hebben. Je moet ze dan terug zetten op exact dezelfde plek als waar je ze vond.

Je mag ze dus niet in je vijver zetten...


Ik neem aan dat dit genoeg bewijs is van dé bron, het wetboek.




Roy van Grunsven

Citaat van: Rob Keulers op april 08, 2008, 07:53:58 PM
Ontheffing

Op grond van artikel 75, lid 4 en 5, onderdeel a van de Flora- en faunawet kan ontheffing worden verleend van de artikelen 8 tot en met 14 van deze wet voor onderzoek, onderwijs, repopulatie en herintroductie. Van belang is dat geen afbreuk aan de gunstige staat van instandhouding van de soort wordt gedaan en er geen andere bevredigende oplossing bestaat.


Er staat letterlijk dat er een ontheffing kan worden verleend!!!
Het mag dus niet maar je kunt een ontheffing aanvragen. Als ik dit zo lees mag het ook voor educatieve doeleinden niet zonder ontheffing.


®ob

Op die ontheffing heb ik ook gezocht. Het was bijvoorbeeld een opvang van wilde dieren die ontheffing aanvroeg om 2 (zieke) egels mee te nemen naar een school voor educatieve doeleinden. Ook Ravon had een aanvraag gedaan om een inheemse kamsalamander te mogen houden. dit dier had een pootje minder en ze wilden bijhouden hoe het regeneratieproces verliep.

De ontheffing is duidelijk niet bedoeld voor privé personen, zoveel is me duidelijk.