Salamandra corsica discussietopic (samengevoegd)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Is het niet zo dat de dieren juist langere kieuwen krijgen wanneer er een gebrek aan zuurstof is? Meer kieuwen, meer zuurstofopname mogelijk...

Bert Broers

Bij mij vandaag ook twee larven. Moeders was overigens al op 19 februari actief.

Bert Broers

Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Ik ben vandaag tot mijn grote blijdschap 2 larven tegengekomen. Ik houdt ze toch maar liever koud....

®ob

Hallo Bert, wij kennen elkaar nog niet geloof ik.. Heb jij ook Corsica?

Harry

Succes

Laten we onze ervaringen uitwisselen. Heb je ze buiten of binnen? en hoeveel vrouwtjes heb je?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Bert Broers

Dat zou heel goed kunnen. Hoe gaat dat hier eigenlijk, is het de bedoeling dat je je eerst voorstelt? Ik kon daarover niets vinden...
Hoe dan ook, mijn naam is Bert Broers, en ik heb welgeteld één salamander: mamma corsica.
Ik heb haar vorig jaar in Hamm gekocht van Sven. Maar in plaats van mee te gaan naar Ureterp waar ik woon (vlak bij Drachten) besloot mijn buurman het dier bij zijn goederen te voegen en mee te nemen naar Berlijn >:( >:(. Twee weken later was de salamander opgespoord en per post weer in Ureterp beland. Gelukkig liep het allemaal goed af, alleen was de reis wat omslachtig: Berlijn licht nou niet direct op de route van Amersfoort naar Ureterp... :D
En nu dus moeder....wat je niet mee kunt maken in een salamanderleven...
Wat mijzelf betreft; ik ben dus nou niet direct thuis in de salamanderwereld. Of het moeten al de tientallen kleine watersalamanders zijn die ieder jaar vanuit de boze buitenwereld inbreken in mijn kas, om zich daar te voegen bij mijn groene padden (pseudepiladea viridis) bombina bombina, lacerta viridis en lacerta bilineata. Verder kweek ik met hyla savignyi (turkse boomkikker) en houdt ik hyla japonica, agalycnis callidryas (roodoogmakikikker) en een boomkikkertje uit Suriname (dendrosophus leucophyllatus). Van die laatste heb ik sinds maandag larven, wat nogal zelden gebeurt en nu dus die larven van salamandra corsica, kortom, ik ben hier best in feeststemming ;D ;D

Groeten,

Bert Broers

Bert Broers

Ik heb er maar één, vorig jaar overgenomen van Sven. Op je andere topic heb ik wat meer info gezet.
Het lijkt me prima om informatie uit te wisselen. Graag zelf, want het is voor het eerst dat ik aan dit avontuur begin, dus ik kan vast wel wat ondersteuning gebruiken.

®ob

Dat kan ik me voorstellen Bert!!

proficiat met je larven van alles soorten... super. Jammer te lezen waar je dier vandaan komt, maar daar kun jij niks aan doen. Toch blij te lezen dat het dier uiteindelijk weer in Nederland beland is. Veel succes met de opkweek!

Wouter

Deze dieren zijn pas recent in de hobby verschenen, dus laten we deze kans inderdaad pakken om ervaringen uit te wisselen en op de hoogte te blijven van het bestand! Aan een enkel dier heb je natuurlijk weinig, dat is heel erg zonde.

Heeft iemand enig idee waar de andere dieren van Sven heen gegaan zijn? Ik ben blij dat in ieder geval dit dier nog bij een fanatieke houder terecht is gekomen.

®ob

Heeft Sven wel nog corsica's, of heeft hij ze allemaal gecashed?

Wouter


Bert Broers

Ai, dat doet even pijn!
In Hamm had ik de laatste salamander gekocht die hij bij zich had. Ik had afgesproken dat ik mijn vrouwtje deze zomer uit logeren zou sturen naar Amersfoort, tenzij ik voor die tijd een man zou kunnen kopen. Maar als Sven ze niet meer heeft, gaat dat feest niet door. Destijds in Hamm was hij wél heel actief met overdrachtsverklaringen; misschien dat hij de namen nog heeft?

Hoeveel corsica's zijn er überhaupt bekend?

®ob

Dat weet je niet Bert. Niet alle salamanderhouders vertellen even graag hoeveel dieren ze hebben. Ik ken nu 5 adressen waar ik zeker weet dat ze zitten, dus op zich valt het wel mee.

op caudata.org staat ergens een thread van iemand die een vuursalamander alleen hield, en toch nog 3 jaar achter elkaar nakweek had. Elk jaar wat minder, maar toch! Deze dieren kunnen sperma enorm lang bewaren in hun lichaam.

Heel veel succes met het opkweken van je dieren, een hele uitdaging!

Bert Broers

Bedankt en jullie ook veel succes natuurlijk!
Maar ik begrijp dat er in ieder geval hoop is voor de toekomst. Hebben jullie iets van een stamboek of zo, zodat er onderling dieren uitgewisseld kunnen worden en inteelt voorkomen kan worden?

®ob

Er is geen stamboek voor de salamandra-soorten. We hebben wel een KN-lijst. Als je lid wordt van de salamandervereniging (aanrader!!) kun je naar bijeenkomsten komen waar over salamanders wordt gepraat, de jaarlijkse bijeenkomst met ruilbeurs etc etc. Ook wordt er binnen de vereniging gepeild wie welke dieren houdt via de KN-lijst. Op deze lijst kun je zien wie de dieren houdt.

kijk eens op www.salamanders.nl