Eerste T.dobrogicus larven.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Ik laat hem inderdaad lekker zitten. Ik zal proberen een foto te maken, zodat jullie kunnen kijken hoe het in elkaar zit.

Is het normaal dat sommige individuen heel lang over hun dooier doen? Hij is namelijk niet echt veel verder ontwikkeld in de tijd dat hij uit het ei is.

DannyS

Het kneusje is helaas overleden. Ik kan op verzoek nog een foto maken, maar of het nut heeft weet ik niet.

In de bak waar de eieren inzitten, zag ik tot mijn zeer grote verbazing dat er 2 larfjes inzaten. Ik heb deze snel bij de anderen gedaan.
Het is bij deze soort toch niet dat de grotere larven de kleintjes opeten? of is dit het geval bij elke sala soort?

Ik zie ook in de eierbak dat er een aantal embryo's in het water liggen die in verschillende staat van ontwikkeling zijn. Ik zie er geen slijmlaag meer omheen, dus ik weet neit wat ik er mee aanmoet. Er zit geen schimmel oid op. Kan dit nog verder ontwikkellen?
Ik was al een aantal dagen van plan om de bak maar leeg te gooien, maar luiheid en tijdgebrek hebben mij hiervan weerhouden. Achteraf mazzel gehad dus :)

®ob

Jammer joh, maar salamanders kweken gaat met vallen en opstaan, en bij elke kweek heb je wel enkele dieren die dood gaan, zeker als kleine larf. Dat is verder ook niet erg, als die dieren overleefden zouden het inderdaad kneuzen zijn.



pas uitgekomen larfjes zien er inderdaad uit als embryo's, nog onvolgroeid (al is dat eigenlijk de definitie van larf). Gewoon afwachten en dan zie je wat er van komt.

DannyS

De larven die eerst uit het ei kwamen kregen eerst een zwarte streep (of 2 strepen) over de gehele lengte van het lichaam. Deze zijn nog gewoon wit en duidelijk nog in ontwikkeling. Als ik het goed begrijp kunnen deze het ook nog gewoon overleven/verder ontwikkelen?

DannyS

Voor zover ik kan zien zijn de rest van de eitjes onbevrucht. De halfontwikkelde embryos zijn ook aangevallen door schimmel helaas. De 4 overgebleven larven doen het prima. De 2 eerste hebben nu allebei voorpoten en volgens mij beginnen zo ook al met het ontwikkelen van achterpoten. Wat mij opvalt, is dat de zwarte strepen die op de jonge larven zitten nauwelijks meer zichtbaar zijn bij de wat oudere exemplaren. Zijn die strepen een soort vroege jeugdkleed ofzo?

DannyS

Foto's van mijn dobro's van een paar dagen geleden:



®ob

Super scherpe foto's Danny!

Als je er bij de volgende serie even op let dat de achtergrond een egale kleur heeft (wit/zwart) dan kunnen deze pics ook op de voorpagina van caudata.nl.

Dit roostertje haalt de kracht uit de foto, als je dat ff weghaalt kunnen we er wel wat mee!

DannyS

Ik zal van het weekend nog eens een paar foto's maken met een egale achtergrond :) Ze zijn nu volgens mij een stukje donkerder geworden.

Coen Deurloo

Ik heb een paar larven dicht tegen metamorfose, die zijn bijna zwart zo donker...ze beginnen heel licht.

DannyS

Even weer omhoog schoppen.
Helaas is vorige week een larf overleden. Deze was volgens mij niet helemaal goed, want hij bleef maar klein en werd niet donkerder. Al was deze een dag of 2 jonger dan de andere die ik heb, en die zijn al een weekje of wat gemorphed. Er was altijd voedsel aanwezig en de bak is altijd goed schoon gehouden.

Daarnet heb ik een van mijn morphs er op betrapt dat ie op het steente zat wat ik in het bakje heb gelegd. Snel wat foto's van gemaakt.
Deze zal ik later vandaag uploaden.

Ik vraag me btw af: hoe goed kunnen ze klimmen? Er zit namelijk geen dak op het bakje waar ze inzitten en het is een centimeter of 6 hoog.

Aangezien ik nu nog maar 2 dobro's over heb vraag ik me af: hoe groot moet de bak zijn waar deze 2 vrolijk in kunnen leven?

Coen Deurloo

Ha Danny,

Je zal je erover verbazen hoe goed ze kunnen klimmen! Zeker beveiligen...