gat in shanjing

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Ik heb het eens bij een juveniele T. shanjing gehad - een ogenschijnlijk onverklaarbare wond in de oksel.

Wouter

#31
Opvallend dat behandeling met Colisol in dit hele topic niet voorkomt, of lees ik daar nu overheen? Ik meen dat dit ook word beschreven in het T. kweichowensis opkweekartikel op deze site.

Colisol moet verdund worden met water (ik ben de verhouding kwijt), dan 2x daags badderen. Mits de open wond niet al te groot is genezen de dieren bijna altijd. De open wonden zijn meestal aan Ranavirus of iets verwants te wijten; dit lopen importdieren vaak op voordat ze in Westerse dierenwinkels terecht komen.

Betadine kan gebruikt worden om te ontsmetten, maar heeft volgens mij geen helende waarde. Daarbij komt dat het inderdaad flink "prikt" en voor een ziek dier naar mijn mening wel eens te veel kan zijn.

Jammer van het dier Petro. Ik hoop dat er niet meer volgen.

Coen Deurloo

Bedankt voor de reactie Wouter,

Het lijkt me duidelijk dat er een 'ziekten en behandelingen' gedeelte op de site moet komen...jammer dat dit soort potentiƫle behandelingen niet algemeen bekend zijn.

petro pees

Hoi Wouter,
Heel jammer dat ik hier niets van afwist,had het zeker gebruikt.
Mijn andere Shanjings zijn stuk voor stuk gelukkig alle gezond.


Coen het idee van ziekte en behandeling is trouwens een goed idee zeg!

Petro
Tylototriton Shanjing

Qwertu

Citaat van: Wouter Beukema op juli 31, 2008, 06:40:16 PM
Colisol moet verdund worden met water (ik ben de verhouding kwijt), dan 2x daags badderen. Mits de open wond niet al te groot is genezen de dieren bijna altijd.

5ml op 1 liter en dan 2x per dag +/- 10 minuten, dacht ik  (of dus 0,1ml in 100ml ).
Ik heb ook goede ervaringen met colisol.

Wel jammer van de Shanjing