zand of grind

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

paulfcu

Ik krijg van de week een nieuwe bak van 1 meter,maar ben toch aan het twijfelen over de ondergrond ???
In de bak die ik nu heb,heb ik blauw fijn grind liggen.(mooi kleur effect in de bak)Daarna heb ik ze 1 dag apart gezet met niks erin,toen lag er een paar korrels grind in de ontlasting.(bij beide).Ik neem aan dat dat met zand dus ook is en grote keien vind ik niet zo mooi.Wie wil zijn ervaring delen ??? ??? ???

Gr Paul

Coen Deurloo

Zand kan het systeem prima passeren.

Joey Immers

Hallo.

ik zelf vind zand het beste want de planten kunnen er goed in wortelen.

En ik heb geen rare onlastingen bij mij T.carnifex en die zitten ook op zand.

groetjes: joey
Joey immers.

hypselotriton orientalis

DannyS

Mijn axies zitten op een zandbodem en ik heb daar geen problemen mee gehad. Grind is een risico.

paulfcu

Oke ik zal het overwegen.

Bedankt



Roy van Grunsven

Zowel zand als grind zullen ze wel af en toe binnen krijgen maar grind kan de darmen blokeren. Daarom wordt grind altijd afgeraden.

®ob

Ik zie regelmatig dat mijn dieren grote happen zand binnenkrijgen bij het eten. Maar het merendeel spugen ze uit/loopt weer uit de mond. De rest poepen ze uit. Dat is geen enkel probleem. In de natuur krijgen ze hun voedseldieren vaak ook met zand of detritus binnen, dus ze zijn erop gebouwd.

Grind is natuurlijk een heel ander verhaal ivm opstoppingen..

En zand schuurt de maag he, niks mis mee ;D ;D ;D

paulfcu

Iedereen is het er dus over eens,maar kan je ook zand in verschillende kleuren krijgen ??? ???

®ob

Ja... Maar niet in kunstmatige kleuren zoals blauw (voor zover ik weet)

licht, donker en rood zand zijn wel verkrijgbaar

Coen Deurloo

Hou er ook rekening mee dat salamanders zich meer op hun gemak voelen in een omgeving die hun natuurlijke habitat nabootst.

Salasander

KOOP ZAND.
In gelijk wat aquarium is het beter dat je zand gebruikt. Het is gewoon beter en natuurlijker.
Je kan inderdaat verschillende kleuren kopen.
In aquarium winkels kan je zand kopen in zakjes van bv 2,5 kilo. Dit is meestal verschrikkelijk duur en als je daar een groot aquarium mee moet vullen is dat niet te doen.
Je moet eens naar de Aveve of een ander tuincentra gaan. Daar kan je zakken zand van 25 kilo kopen en dat koste mij maar 2,5 euro.
Daar is niets mis mee alleen moet je het heeeel goed spoelen want daar komt nogal stof enzo uit hoor.
Ik doe dat gewoon met regenwater anders zou het nogal wat kosten om dat zand te spoelen.
En met dat zand heb ik nog geen problemen gehad. Het heeft wel een licht kleur maar als er wat uitwerpselen en algen op liggen valt dat zeer goed mee.
En als je zand hebt moet je geen apparte plaatsen maken waar je je axolotls kan voeren, je gooit het eten gewoon in de bak.

Coen Deurloo

Algen en uitwerpselen op je zand moet je natuurlijk opruimen, dat spreekt voor zich (al kun je een beetje niet vermijden).

Salasander

Ja dat wel.
Maar dat zand is echt een koopje.

capra hircus

Citaat van: Coen Deurloo op februari 06, 2008, 10:24:57 AM
Algen en uitwerpselen op je zand moet je natuurlijk opruimen, dat spreekt voor zich (al kun je een beetje niet vermijden).

Moet je de uitwerpselen echt weghalen?

Ik doe dat eigenlijk nooit, ik denk ook dat de brei die de salamanders achterlaten goed is voor de planten.
Of zit ik er hier naast?

Coen Deurloo

Nee hoor, dat heb je goed. Een deel kan inderdaad omgezet worden tot voeding voor de planten, maar excessen moet je eigenlijk zoveel mogelijk opruimen.