Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



salamandrine en Tetrodotoxine

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

®ob

Ik las vandaag in een topic een vraag over 'gif' bij salamanders.

Laatst had ik mijn dieren verzorgd en zonder mijn handen te wassen had ik wat aan mijn ogen zitten prutsen (ik heb lenzen). Op dat moment kreeg ik een enorm branderig gevoel in mijn ogen, kon ze niet meer open houden, kortom, het deed enorm zeer. Pas na uitgebreid spoelen met water wilde mijn oog weer een klein beetje open gaan.

Het klinkt heftig, maar simpelweg je handen wassen is al genoeg om te zorgen dat je dit soort problemen niet krijgt.

Wie heeft er ook ervaring met de gifstoffen van salamanders?

DannyS

#1
Niet echt directe ervaring met het gif zelf, maar ik heb met een excursie limburg van mijn opleiding met de groep vuursalamanders (Salamandra salamandra) gevonden en de docent verplichte de mensen die ze hadden aangeraakt/opgepakt om hun handen te wassen in een naburig beekje. Volgens hem is het gif potentieel dodelijk. (als je zo dom bent om het hele beest in te slikken), maar ook van aanraking kan je al flink beroerd worden als je zonder je handen te wassen daarna iets gaat eten oid.

@Rob, om welke soort ging het bij jou?
Wat ik van wikipedia begrijp is dat tetrodotoxine slechts bij sommige salamanders voorkomt, wat bij mij de suggestie opwekt dat ook andere soorten gif voor kunnen komen.
edit: wikipedia zegt dat het gif van de vuursalamander extreem giftig is en dat het hoge bloeddruk, hyperventilatie en spiertrekkingen tot gevolg heeft. Het gif heet Samandarine

Coen Deurloo

In dit topic ging het ook over Tetrodotoxine. Bij Taricha soorten is de giftigheid het hoogst en bij Triturus soorten het laagst.

®ob

Het ligt er natuurlijk ook aal of die vuursalamander het gif ook daadwerkelijk vrij gaf op dat moment he ;)