Piepschuim achterwand, nuttig?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Sommige plekken plakken nog licht, andere plekken plakken nog erg... geen enkele plek is uitgehard lijkt wel.

®ob

dan heb je toch echt iets niet goed gedaan, ik vrees dat het dan ook helemaal niet meer hard wordt joh!

DannyS

Tsja.. dat is dan wel balen.. is dat de enige mogelijkheid de besmeerde delen eruit slopen en opnieuw maken?

driessens rudi

Hallo,

Ik wil me niet moeien met uw werk, maar ik denk dat Rob gelijk heeft. Het had allang hard moeten zijn. De hele boel opnieuw doen lijkt mij inderdaad de enige goede oplossing. Ik kan me wel voorstellen dat je daar hard tegenop ziet, maar er zit niks anders op denk ik. Overigens kan je een bak zonder achterwand ook héél mooi inrichten hoor. Veel succes! ;)

DannyS

Als er niets anders op zit dan heb ik weinig keuze natuurlijk. Leuk is het niet, maar als ik hem in gebruik wil nemen dan moet het maar...

®ob

Ik heb zelf een aantal verschillende achterwanden.

kurken achterwand
+   ziet er natuurlijk uit    
+   mossen en varens groeien mooi in de want
-   levensduur??
-    eendekroos in je bak hecht zich aan de wand en krijg je er nooit meer uit

Kunststof achterwand
+   Redelijk natuurlijk
+           goedkoop
-   mossen en varens hechten minder vast

Piepschuim achterwand
-   Eens maar nooit weer, na verloop van tijd laten bolletjes los waardoor je de witte                  binnenkant ziet, bah!

Geen achterwand
-   Onnatuurlijke look
            Na verloop van tijd (meerder jaren) begroeid je achterwand met alg, dan zéér natuurlijk   

®ob

ik heb dus geen ervaring met een zelfgemaakte wand zoals je ziet.. maar misschien kun je hier wat mee?

Chris Schouten

Ik kan verscheidene oorzaken ontdekken van het niet uitharden.

1 daarvan is dus de temperatuur:
CiteerPay even closer attention to the temperature.  If the specifications say that the epoxy will set up in 30 minutes (pot life), that usually means at 78 degrees.  With every 10 degrees of temperature change the pot life will be doubled or halved respectively.  If it's close to 80 degrees, put it in the refrigerator before using.  Do not start an epoxy lamination at over 80 degrees (starting at 80 degrees, in the morning, with the temperature rising is ok).  At 100 degrees, epoxy can catch fire (it happened to me)!

CiteerPot life is de tijd dat de gemengde epoxy vloeibaar en verwerkbaar blijft. Bij Mr.Boat epoxy is dat ca. 30-40 minuten (bij ca. 18 graden). Daarna hardt de epoxy uit. Maak dus nooit meer aan dan je in 30 minuten kunt verwerken.

De 2e is de mengverhouding:

CiteerWaarom wordt mijn epoxy niet hard?

Dan bestaat er een grote kans dat je niet de juiste mengverhouding hebt gebruikt (of heb je helemaal niets gemengd?). Teveel of te weinig harder resulteert in het niet uitharden van de epoxy. Met teveel harder hardt de epoxy niet sneller uit maar helemaal niet meer.

CiteerPay close attention to the epoxy mixing percentages.  If you miss the percentage by more than 5% it won't harden reliably and will be weak.  Mix it for about 3 minutes, being careful to mix any resin sticking to the container sides and bottom.  Thorough mixing is critical to good strength and hardening.

Ik zou als ik jouw was als je nog genoeg epoxy over hebt een klein stukje piepschuim behandelen met tegellijm en daarna epoxy. Als het dan wel goed gaat dan ligt het probleem ergens anders.

Verder had ik in mijn terraria altijd piepschuim achterwanden. nooit problemen gehad met afbrokkeling en dergelijken. Ik heb in mijn salamander bak ook weer zon achterwand gebruikt voor stabiliteit. Daarna is deze wel behandeld met epoxy. 

Ik kan trouwens nergens vinden hoe de niet verwerkte epoxy verwijdert kan worden. Ik ben bang dat dit of wegbranden of wegsnijden wordt. Maar wegbranden van een chemisch goedje zou ik niet aanraden.
Triturus marmoratus - 0.0.5

DannyS

Het slopen is al begonnen.. ik kan er nog dagen over nadenken, maar in diezelfde tijd kan ik het ook opnieuw doen. Ik ga het nu, zoals het hoort, op losse stukken doen die dus nog niet vastgekit zitten in de bak.
warmer dan 25 graden zal het niet worden de komende dagen, dus dat moet goed gaan.