Piepschuim achterwand, nuttig?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Ik ben de afgelopen dagen bij bouwmarkten geweest, maar daar hadden ze alleen gekleurde epoxy.. dus dat schiet niet op.. dan moet ik er weer overheen met de tegellijm..
Waar hebben jullie het gehaald? Welk merk? (en ongeveer de prijs?)

Chris Schouten

Triturus marmoratus - 0.0.5

DannyS

tnx. Welke 'dosering' is genoeg voor ongeveer 1m2? de kleinste, of 1kilo?

DannyS

Ik heb de 1.5 kilo besteld.. ik lees echter wel op de site dat de epoxy bij het mengen warm wordt en dat plastic en glas wordt afgeraden als mengbakje.. wat moet ik dan gebruiken?

petro pees

Tylototriton Shanjing

Chris Schouten

Ik heb het buiten gemengt in een klein plastic bakje en steeds kleine hoeveelheden.

Er kwam weinig warmte vrij.

Zorg wel  voor goede handschoenen!
Triturus marmoratus - 0.0.5

DannyS

Ik heb van de week lekker zitten epoxy-en, alleen het is nu nogsteeds plakkerig. Het zit er nu zo'n 4 dagen op.. Is dit normaal?

Chris Schouten

#37
heb je wel de juiste mengverhouding gebruikt? 
Bij mij was het vrij snel gehard.
Ik denk dat ik het nog geen dag had laten staan.

Ook heb ik alles in dunne laagjes aangebracht.
Steeds een klein beetje mengen en weer dun smeren. etc etc

Ook had ik mijn gevaarte buiten in een dus open ruimte staan en heb ik van tevoren de gehele piepschuim stellage goed schoongespoelt.

Na het aanbrengen van 2 lagen met 1 dag uitharden ertussen heb ik hem weer volledig afgespoelt. Na het opdrogen kwam er een soort witte waas op de delen die goed gespoelt waren. Vooral men uitstroom gebied, maar alles waar nu geen water stroomt heb ik bedekt met aarde of mos en is dus niet zichtbaar. De waas is niet schadelijk.
Triturus marmoratus - 0.0.5

DannyS

zover ik weet heb ik de juiste verhouding gebruikt. Het kan zijn dat het íets afwijkt, maar ik heb er heel goed op gelet dat het klopte.

Als ik er nu met een beetje harder overheen ga.. zou dat helpen?

Chris Schouten

Daar kan ik geen antwoord op geven.

Misschien een idee om mrboat te mailen.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Platoplato

Hallo,

Thanks voor alle input, heb ook wat zitten surfen op dit onderwerp zit nu met een vraag:

is het echt nodig om epoxy te gebruiken? Heb ook sites gezien waar ze piepschuim bewerken met een brander en vervolgens tegellijm smeren.

Iemand een idee?

Mvg, Sebastian Mol

Chris Schouten

Ik ken ook voorbeelden van bijvoorbeel elastopur

Maar deze zouden het niet lang houden wanneer er niet goed gewerkt wordt.
Daarom had ik daar niet voor gekozen.

Bij mijn weten is epoxy niet verreist. Het is meer extra bescherming en zorgt voor waterdichtheid. Teggellijm moet net als epoxy na goed afspoelen en inweken niet meer afgeven. Dus niet schadelijk zijn.

Ik heb het zekere voor het onzekere gekozen en het wel gedaan. Het bevalt me tot nu toe prima.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Coen Deurloo

Ik heb geen ervaring met epoxy, maar voor zover ik weet is het de beste oplossing voor paludaria, omdat het water na uitharding geen invloed heeft. Van tegellijm zijn genoeg verhalen bekend dat het later weer wat bros word en los laat. Zelf heb ik dit nog niet gemerkt, ik heb tegellijm gebruikt in een paludarium, van de maak hiervan staat een artikel op deze site.

DannyS

Citaat van: Chris Schouten op juni 03, 2008, 09:13:41 AM
Daar kan ik geen antwoord op geven.

Misschien een idee om mrboat te mailen.
Ik heb ze zo'n week geleden een e-mail gestuurd, maar nogsteeds geen reactie :'(

®ob

Is het nog steeds niet uitgehard dan?