skip to Main Content

Poot regeneratie Neurergus Strauchii Strauchii

Home Forum Salamanders Soort specifieke onderwerpen Beeksalamanders (Neurergus Soorten) Poot regeneratie Neurergus Strauchii Strauchii

Weergave van 17 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #1866
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Inmiddels vorig jaar was één van mijn toenmalige Strauchii’s in zijn poot gebeten door een tankgenoot. De poot was hierdoor ernstig gewond en kon niet meer bewegen. Nadat de poot begon te schimmelen heb ik hem direct geamputeerd en dit bleek succesvol. Destijds heb ik een foto verslag van de poot regeneratie gepost op Caudata.com, echter werden alle foto’s door een e.o.a. server fout onzichtbaar, erg zonde. Daarom plaats ik ze liever ‘veilig’ hier op de nieuwe site.

      Dag 1, Week 0: Amputatie

      De linker achterpoot van een juveniele Strauchii was door een tankgenoot flink toegetakeld, met een bewegingsloze poot tot gevolg. Ik heb het 2 dagen aan gekeken in de hoop dat de poot misschien nog zou herstellen. Echter zag ik dat het resterende weefsel van de poot begon te schimmelen. Ook was het stukje bot naast de heup duidelijk zichtbaar, dat gaf wel aan dat de spieren niet meer intact waren en de poot daardoor niet meer bewogen kon worden. Heb besloten om de poot te amputeren zo dicht mogelijk bij het heup gewricht (niet op het gewricht zelf) en geprobeerd het wond oppervlak te minimaliseren. Het geluk was dat de salamander nog wel enige eetlust had.

      • Dit onderwerp is gewijzigd 5 jaren, 6 maanden geleden door Stefan Scholtes.
    • #1871
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag 7, Week 1:

      De Strauchii heeft nog steeds eetlust en de wond is niet gaan ontsteken of wat dan ook. Het ziet eruit alsof de gevarenzone gepasseerd is. De wond begint langzaam wat dichter te worden.

    • #1875
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag 14 Week 2:

      De wond begint mooi dicht te groeien, het zwarte pigment bereikt bijna het midden van de stomp.

    • #1879
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag 21, Week 3:

      De wond is mooi dichtgegroeid en zwarte gepigmenteerd. Deze week is het bot ook een stuk gegroeid, deze prikt nu door de stomp heen.

    • #1883
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag 28, Week 4:

      Het uitstekende stukje bot is nu ook omringt met weefsel. Het stompje begint langzaam wat groter en langer te worden.

    • #1887
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag 35, Week 5:

      De stomp is deze week een stuk in lengte gegroeid!

    • #1891
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag 42, Week 6:

      De stomp groeit meer in lengte maar begint nu ook al wat vorm te krijgen. Binnen in de poot zal waarschijnlijk enig botweefsel differentiatie plaats vinden.

      • Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 6 maanden geleden door Stefan Scholtes.
    • #1896
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag 49, Week 7:

      Deze week begonnen de teentjes al te ontwikkelen, enorm fascinerend om te zien!

    • #1900
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag 56, Week 8:

      Het miniatuur pootje wordt langzaam groter en de Strauchii probeert er ook al op te lopen, al lijkt het meer op een radslag.

    • #1904
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag 63, Week 9:

      Het pootje wordt steeds groter en begint al enige vorm van de originele poot te krijgen.

    • #1908
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag 70, Week 10:

      Deze week is de poot vooral in lengte toegenomen. De Strauchii kan er al redelijk op lopen. De spieren in het pootje beginnen dus ook goed te ontwikkelen.

    • #1912
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag 77, Week 11:

      De poot begint flink te groeien en de Strauchii kan er nu zelfs goed op staan!

    • #1916
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag 84, Week 12:

      Het pootje begint nu ook iets van een knie gewricht te ontwikkelen, erg mooi om te zien. Op dit moment is het pootje alweer volledig in gebruik en lijkt het al op de originele poot.

      • Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 6 maanden geleden door Stefan Scholtes.
    • #1922
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Week 17:

      Inmiddels 5 weken later, het pootje neemt verder niet veel toe in lengte wel wat in dikte. Op dit moment wordt het pootje vooral weer geperfectioneerd tot een volwaardig werkend lichaamsdeel.

    • #1926
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Week 21:

      Ik sluit af met week 21, op dit moment beginnen de gele stippen ook weer terug te keren. Het pootje is weer compleet werkzaam en volledig geregenereerd. Helaas geen foto van het eindresultaat want het diertje is niet meer in mijn bezit. Voor de geïnteresseerden heb ik nog een map met meer HD foto’s (de foto’s van dit topic moesten gedownsized worden), stuur gerust een pb. Al met al duurde het dus een half jaar totdat het pootje weer terug was gegroeid. Enorm fascinerend om mee te maken en te documenteren. Deze kleine diertjes bezitten toch een groots evolutionair hoogstandje blijkt wel.

      • Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 6 maanden geleden door Stefan Scholtes.
      • Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 6 maanden geleden door Stefan Scholtes.
    • #1935
      Coen Deurloo
      Sleutelbeheerder

      Bijzonder interessante documentatie Stefan, bedankt voor het toevoegen hier op het forum. Ik vroeg me al af of de stippen niet meer terugkwamen op de nieuwe poot, maar blijkbaar komen die later.

    • #2001
      Rob van Hees
      Deelnemer

      Wat een bijzondere dieren zijn het toch, salamanders!

    • #2017
      Ben
      Deelnemer

      zeer mooi om te zien

Weergave van 17 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top